Sotsiaalreklaam
Kuna ühiskond on sotsiaalselt tundlik, on ka reklaamide puhul populaarne sotsiaalse närvi näitamine ja püüded maailma paremaks muuta. Sellegipoolest ei ole iga reklaam, mis juhib tähelepanu mõnele sotsiaalsele probleemile, veel sotsiaalreklaam. Kaubareklaam kutsub tarbima midagi, mille abil saavutada isiklikule probleemile üldine, kõigile sobiv lahendus. Sotsiaalreklaam toimib vastupidi, üldisele probleemile otsitakse isiklikku lahendust.
Sotsiaalreklaam kutsub loobuma isiklikest madalama taseme väärtustest (kohene materiaalne või psüühiline kasu) mõne kõrgema väärtuse (solidaarsus, tunnustus, eneseteostus, inimõigused, ausam ja turvalisem ühiskond) heaks. Kasu, mida inimene saab sotsreklaami järgides, avaldub sotsiaalse hüvena, mitte käegakatsutava väärtusena. Seetõttu on sotsiaalreklaami efektiivsust raske hinnata, kuna hoiakute ja käitumise muutumine ilmneb väga pika aja jooksul.
Sotsiaalreklaami puhul võib esile kerkida mitmeid eetilisi probleeme. Näiteks võivad sotsreklaamid toetuda inimeste kaastundele (lastehaiglate ja -fondide kampaaniad) või hirmule (AIDS, suitsetamine) – kas see on reklaami puhul hea toon? Eetilisi piire võib ületada ka inimeste šokeerimisele rõhumine. Kuna inimeste mõjutamiseks võib ehmatamine olla tõhus, kuidas jälgida, et see ei väljuks hea tava piirest?
Foto allikas: www.postimees.ee