"Hea kooli rajaleidja" 2013 konkursi taust | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

"Hea kooli rajaleidja" 2013 konkursi taust

Selleaastase konkursiga astume järgmised sammud, et Eestil saaks ühelt poolt olema hea kooli hindamise kriteeriumid ja teiselt poolt vahendid, mis võimaldavad kooli headust mõõta. Hea kooli hindamiseks saavad kokku väärtusarendus ja sisehindamine. Iga kooli eneseanalüüsi (sisehindamise) eelduseks on väärtuste refleksioon – vastuse otsimine ja leidmine küsimusele "Mis on hetkel meie kooli jaoks need väärtused, mis on kõige olulisemad? Mida me peame tegema, et need väärtused igapäevaelus realiseeruksid?"

Selleks, et vastata küsimusele "Mida me peame tegema?", tuleb ühiselt leida meetodid, kuidas mõõta tööd ja pingutust, mida koolis tehakse selleks, et igal lapsel oleks võimalik saada tema jaoks parim haridus ja et seda protsessi toetaks hea füüsiline, sotsiaalne ja emotsionaalne keskkond.

See tähendab, et hea kooli mudeli eesmärgiks on leida võimalused, kuidas mõõta hea kooli poole arenemise protsessi, liikumist punktist A punkti B ja C.

Teine oluline eesmärk on võimaldada koolil kogutud andmeid kasutada selleks, et otsustada, kuhu kõige enam ressurssi paigutada, st mida tuleks kindlasti teha ja millises järjekorras.

Käesoleva konkursi peamine eesmärk on motiveerida koole tegelema süstemaatiliselt ja ausalt andmete kogumise ja eneseanalüüsiga, vastamaks küsimustele, kuidas erinevates valdkondades toimub konkreetse kooli arendus.

Valdkondi ja aspekte on palju, seetõttu soovitame koolil mõelda, millistele aspektidele keskendumine on teile kõige vajalikum.

Hea kool

Väärtusarenduses ja hea kooli mudeli poole liikumises on oluline, et need tegevused, mis on prioriteetseks kuulutatud, oleksid prioriteetsed kõigile töötajatele. Kui mingi hulk inimesi jääb oma mugavustsoonidesse, siis ei ole meil tegemist "hea kooliga", vaid üksikute heade pedagoogidega, üksiku hea direktoriga, grupi motiveeritud lastevanematega jne.

Heas koolis aga, vastupidi, peaks kogu meeskond hindama pedagoogilist nõudlikkust ning olema kokku leppinud selles, millised tegevused on prioriteetsete väärtuste saavutamiseks kõige vajalikumad.

Süstemaatilise analüüsi käigus peaksid koolid jõudma ka selgusele selles, milliseid kriteeriume neil kas pole jõudu või vajadust arendada. Eraldi rõhutamist väärib see, et teatud tegevuste prioriteetseks seadmisel tehakse seda paratamatult mõnda aega tõenäoliselt mõne muu tegevuse arvelt.

Veelgi olulisem võib olla aga see, et süstemaatilise andmekogumise abil on võimalik välja selgitada tegevused, mis on ebaefektiivsed. Näiteks kui õpetajad väidavad, et neil pole tunnis aega tegeleda õpilaste motiveerimisega, pole võimalusi õpilasi kuulata, võib selguda, et õpetaja saaks kasutada oskuste ja teadmiste saamiseks mitmekesisemaid meetodeid jne.

Andmete kogumine

Süstemaatiline andmete kogumine nõuab aega ja ressurssi. Kogemuse kogunedes aga muutub andmete kogumine ja analüüs tõhusamaks. Seetõttu loodabki TÜ eetikakeskus selle aasta konkursiga motiveerida koole proovima erinevaid meetodeid:

  • Kvalitatiivsed meetodid: Vaatlused (kas partnerkoolide õpetajate vahel; kolleegide tundide ja vahetundide vaatlused), kus jälgitakse väärtuste realiseerumist igapäevaste tundide ja tunnivälisel ajal; juhtimise, õpetajate arengu, õpetajate kollektiivi analüüsi kaudu; õpilaste enese-refleksiooni kaudu. Kolleegide vaatlused võimaldavad õppida nii vaadeldaval kui vaatlejal, lahendada õpetaja tagasiside vähesuse probleemi (õppija saab tagasisidet anda siiski valdavalt vaid enda õppimise kohta, õpetamise kohta annab parimat tagasisidet siiski kolleeg). Intervjuud, fookusgrupid (õpetajatega, lastega, lastevanematega jne), et näiteks teada saada rahulolu erinevate aspektidega või küsida arvamusi ühe või teise valdkonna arendamiseks. Kvalitatiivsel viisl andmete kogumise puhul on oluline meeles pidada, et koos andmekogumisega, tegeletakse samal ajal refleksiooni toetava meetodiga, juhul kui küsija õpib kasutama erinevate intervjuude võimalusi ja piiranguid.
  • Kvantitatiivseid andmeid (tasemetööde tulemused; palgafond ja töökoormused; üksikud rahulolu või hoiakuid kaardistavad standardiseeritud küsitlused jms) tuleks kombineerida kvalitatiivsete andmetega.

Andmete kogumisel saavad osaleda kõik koolipere liikmed ning andmeid saab kasutada kooli arengu hindamiseks. Üks lihtsamaid võimalusi koolis toimuvat märgata on omavahel rohkem suheldes:

  1. Küsida kolleegi käest, mis on tema jaoks ainetunni kõige tähtsam eesmärk?
  2. Süva-kuulata vastuseid.
  3. Analüüsida tegelikke praktikaid
  4. Vastata küsimusele, kas igapäevapraktikad tegelikult toetavad sihiks seatud väärtusi

Võimalusi, kuidas andmeid koguda, on erinevaid, näiteks:

  • Arenguvestluste refleksioonid
  • Õpetajate ja õpilaste fookusgruppide intervjuud
  • Õpetajate hoiakuid kajastav küsitlus (näiteks kui kool on hakanud sisse viima nn kujundavat hindamist, saab küsimustikuga uurida, millised on õpetajate hoiakud selles osas)
  • Testid, mis aitavad mõõta laste akadeemilist võimekust, aga ka loovust.
  • Tegevuste kaardistamine, kus võiks toimida või toimub väärtuste kommunikatsioon (nt. vahetu suhtlemine – koosolekud; vahendatud suhtlemine – blogid, tunniväline aeg), aga ka suhtlemistõkkeid loovad asjaolud (ruumide paigutus ja kasutus jms.)