Õpetaja ja klassikord | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51003 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 4809
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009, Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Raekoja plats 9, 51004 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rahvusvahelise koostöö ja protokolli osakond
    Faculty phone: 
    737 6123
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 104, 304, 305, 50090 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Õpetaja ja klassikord

11. Detsember 2012 - 19:37 -- Anonüümne

Oma kooliajast mäletan ühte muidu väga head õpetajat. Ta oli lahke ja lubas lahkelt õpilastel tunnist lahkuda kui vaja oli. Samas aga ei kehtestanud õpetaja ennast klassis piisavalt. Siin on selle õpetaja puhul näide liiga heast õpetajast, kes kõike lubas ja kõigega nõustus, ilma et oleks piisavalt korda hoidnud oma klassis. Pidevalt oli lärm nii suur, et isegi esimesest pingist ei kuulnud õpetaja juttu. Siinkohal tekib küsimus kuivõrd võib klassis distsipliini alla lasta? Kas õpetaja peaks pigem olema range, et kõik õpilased saaksid korralikult teemat omandada või ülisõbralik, et kõik temaga läbi saaksid ? Veelgi enam paistis mulle õpilasena silma see, kuidas õpetaja lubas pea kõigil iga kord ära minna ( isegi kui ta sai aru, et põhjused, mis ette laoti, pole tõesed). Siit tekib järgmine küsimus: Mida peaks õpetaja tegema selleks, et õpilased oleksid tunnis ja kuidas reageerima erinevatele põhjustele tunnist puudumise puhul nii, et see oleks eetiline? Kuidas luua olukorda, kus õpilased ei saaks lähtuvalt õpetaja iseloomust tema heatahtlikkust ära kasutada? Kas asi on ainult õpetajas või üldiselt klassi õpilaste käitumisharjumustes?

Sisestas Õppur (verifitseerimata),

Õpetaja peab olema nii range kui sõbralik. Kindlasti ei peaks õpetaja olema ülisõbralik, sest õpiaste õpetamine on põhjus number üks, miks õpetaja klassi ees on. Samas on teada, et õppimine toimub efektiivsemat sõbralikus ja meeldivas õhkkonnas.
Mida peaks tegema selleks, et õpilased oleksid tunnis? Kahjuks ei selgu antud loost, millise koolitüübiga on tegemist või kui vanad on õpilased. Juhul kui, tegemist on põhikooli või gümnaasiumiga usun, et antud olukord on natuke kontrolli alt väljunud. Tegelikult ei tohiks ollagi sellist võimalust, et pidevalt tohib tunnist ära minna, selleks on ju vaid erandolukorrad lapsevanema tõendiga või siis õpilase haigestumise järel aga on ebatõenäoline, et üks õpilane näiteks igal neljapäeval kuuendaks tunnis haigestub. Tekib ka küsimus, kuidas suhtub koolijuhtkond sellesse, et õpilased ei käi tundides?
Loo kirjeldusest selgus, et õpetaja ei ole olnud end piisavalt kehtestanud ning tunnis oli pidev lärm. Õpetaja peab ennast kehtestama ning paika panema tunnireeglid ning neid järjepidevalt jälgima ise ning nõudma seda ka õpilastelt. Juhul kui on tegemist jutustava ainega, et lepitakse kokku, kes millal räägib, miks on oluline kaaslast kuulata. Kindlasti on võimalik leida kesktee ranguse ja sõbralikkuse vahel. Ei selgu ka see, miks peab loo autor õpetajat heaks, kas headus väljendus aine tundmises ja edasi andmises (neile, kes üritasid kuulata) või oligi ta hea, sest lubas alati ära minna.

Sisestas Maarja (verifitseerimata),

See, kuidas õpilased õpetajaga suhtlevad peegeldab seda, kuidas õpetaja õpilastega suhtleb. Tundub, et kirjeldatud olukorras ei ole õpetaja ennast kehtestanud ja õpilased nö "astuvad talle pähe". Minu jaoks on huvitav olukord, kus õpilased saavad mingite suvaliste põhjustega ära minna. Alla 18-aastasel lapsel peab olema selleks lapsevanema teade. Lisaks sellega kaasneb tunnist puudumistega õpilase vastutus tunnis õpitu iseseisvalt järgi õppida ning seda tuleb kindlasti pärast kontrollida. Ma ei tea täpselt, kuid arvan, et too konkreetne õpetaja seda ei teinud, mistõttu tunduski õpilastele, et tunnist lahkuda on väga lihtne, sest mingeid kohustusi sellega ei kaasne.
Õpetaja, kellel on klassireeglid paigas ja kes end kehtestab ja loob õppimist soodustava keskkonna, ei pea olema range või karm. Ta ei vastandu heatahtlikkusele, vaid pigem on välja teeninud autoriteedi ning suhtub õpilastesse heatahtlikkusega. Samas õpilased teavad, miks nad selles tunnis on ja ei kasuta õpetajat ära.
Lähtudes kirjeldatud olukorrast on minu arvamus, et antud olukorra on tekitanud õpetaja, kes kohe alguses ei pannud koos õpilastega paika klassireegleid, et tagada klassis õppimist soodustav keskkond. Õpetaja peab aru saama, mis roll on temal kui juhil klassi ees. Ta ei ole seal selleks, et olla õpilastele sõber, vaid tema juhib õpilaste arengut.

Sisestas Eetiline eetik (verifitseerimata),

On väga erinevaid õpetajaid ja veelgi enam erinevaid meetodeid tundi läbi viia. Teemapüstitaja kasutab esimeses lauses määratlust "väga hea õpetaja", ent sellele järgnev kirjeldus ei vasta minu silmis kuidagi väga hea õpetaja läbiviidud tunnile. Selles tunnis ei käitunud eetiliselt ei õpilased ega õpetaja. Võib-olla on see õpetaja väga hea inimene, ent väga heaks õpetajaks saamiseni on tal veel pikk tee käia. Kirjeldatud olukord toob mulle pähe ühe konkreetse sõna - kaos. Kaost tunnis tuleb igal juhul vältida, olgu tegemist kas või hädaolukorraga. Kirjeldatud õpetaja edukus õpetajana on tõenäoliselt pidama jäänud tema isiksuseomaduste taha. Soovides olla hea ja lahke, on ta ära unustanud selle, milleks ta tööle on palgatud. Õpetaja töö on eelkõige õpetada ning kindlasti ka kasvatada. Kirjeldatud tunnis õpetamist kui niisugust (rääkimata õppimisest) põhimõtteliselt ei toimunud, sest polnud loodud sobivaid tingimusi. Õpetaja ülesanne on need tingimused luua. Õpetaja ei pea olema kuri, ent natuke rangust ei tee paha. Rangusest enam tuleks rõhku panna enesekindlusele ja järjepidevusele. Olles kehtestanud reeglid, tuleks nende järgmist kontrollida ja nõuda järjepidevalt. Siinkohal ei pea olema üdini jäik, piisavas koguses paindlikkust (sõltuvalt olukorrast muidugi) ei tee paha. Reeglite alla peaks kindlasti kuuluma ka tunnist osavõtt ja seda mitte ainult klassiruumis viibimist silmas pidades. Kui õpetaja on õpilastega tunni reeglites kokku leppinud ja järjepidevalt nende täitmist ootab, on tal ka oluliselt kergem end kehtestada ning õpetatavat edastada. Õpetaja, kes end kehtestab, ei satu üldjuhul ärakasutamise ohvriks, teenib ära õpilaste austuse ning saavutab autoriteedi. Viimane tagab üldjuhul ka selle, et õpilased soovivad tunnis osaleda ja kaasa töötada.

Sisestas Liisa2 (verifitseerimata),

Nagu eelnevad kommentaarid ka välja toovad, siis õpetaja ei pea klassi ees esimese asjana sõber olema, vaid ikkagi õpetaja. Samas see ei tähenda seda, et õpetaja sõbralik ei peaks olema. Tunnen isegi, et klassi ees olles on keeruline leida seda tasakaalu. Usun, et tasakaalu leidmine võtab aega ja tööd, mina praktikandina olen katsetanud erinevaid kehtestamise ja tähelepanu haaramise viise, pean tõdema, et ühel päeval toimib üks, teisel teine meetod. On üks veidi naljakas meetod, kuid see on õpilase ja õpetaja vahelise kokkuleppe küsimus, kus tuleb lugeda "1,2,3 saagu vaikus" ning õpilased jäävadki selle peale rahulikuks.
Kindlasti ei saa olla õpetaja eesmärgiks "ükskõik mis hinnaga õpilastega sõbraks jäämine", tihti austatakse ja kuulataksegi neid õpetajaid paremini, kes on suutnud luua õige "sõpruse ja karmuse" vahekorra.
Teemaalgataja küsib, "kuidas reageerida tunnist puudumisele nii, et see oleks eetiline?" Eetiline viis oleks minu arusaama järgi käituda vastavalt kooli poolt kehtestatud reeglitele. Mõnes koolis peab enne lapse koju lubamist helistama vanematele ja neid sellest teavitama või kui laps peab arsti juurde minema, siis peab kaasas olema vanema tõendav allkiri. Niisama, keset koolipäeva, ei tohigi õpilast põhjuseta ära lasta, kuna kool vastutab tundide ajal õpilase eest.
Nagu minu kommentaari pealkiri ütleb, on enesekehtestamine tegelikult keeruline ülesanne. Mõnel inimesel tuleb see kergemini, teistel on justnimelt iseloomust tulenevalt end keerulisem kehtestada. Eelnevates kommentaarides on ka välja toodud, et üks parimaid viise tunnis korra hoidmiseks ja ka enda arusaadavaks tegemine on järjepidevus. Kui nõuda korda, või mingi segava eseme ära panemist tunni ajal, siis peab jääma endale nii kaua kindlaks ja sellega tegelema, kui õpilane reageerib (ja eseme ära paneb). Teine hea võimalus on õpetaja ja õpilaste poolsed kokkulepped ja eesmärgid, need aitavad reeglitest paremini kinni pidada ning kui õpilased on nendesse kaasatud, siis see puudutab neid isiklikumalt ja paremini.
Minu arvates ei peagi tunnis kõik haudvaikselt olema– ikka tekib tunnis mõtteid, kuid väga oluline on korra tagamine ka siis, kui mõnele klassikaaslasele antakse sõna. Proovin ise oma tundides alati pöörata tähelepanu kõnelevale õpilasele ja suunata ka klassikaaslaste tähelepanu vastajale. Kui õpilased lobisevad edasi ja ei kuula teise vastust ja mõtteid, siis selgitan, et teiste juttu ja mõtteid tuleb kuulata ja vaikselt, kuna see ära kuulamine näitab austust oma kaaslase vastu ja on viisakas.
Üldse olen märganud ja ega see on ka teada tõde, et selgitamine paneb õpilasi olukorda paremini mõistma. Kui selgitada, miks mobiil on laual ebavajalik ja segav asjaolu, siis ikka saadakse sellest aru ja pistetakse telefon kotti. Sama lugu võiks olla ka põhjuseta tunnist puudumisega. Esimeseks "raviks" selle paranemise juures võikski olla õpilastele probleemi selgitamine. Niisama korrutamine "et ei tohi" ei vii väga kaugele, kuna probleemi tuuma ei selgitata.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
7 + 3 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.