Õpilase mõjutamine eksamivalikul | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    Lossi 3, 51003 Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51005 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5011
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 6339
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 17–103, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty phone: 
    737 5400
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • OÜ Tartu Ülikooli Kirjastus
    Faculty phone: 
    737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Õpilase mõjutamine eksamivalikul

10. Detsember 2012 - 21:58 -- Anonüümne

Juhtum siis minu koolist. 12.klass. Õpilased võisid valida eksamid, mida nad lisaks kohustuslikele eksamitele sooritada soovivad. Üks tüdruk polnud just väga tugev ajaloos: hinded olid keskmised, vahel isegi alla keskmise ja ega ta ise polnud üldiselt ka eriti hea õpilane. Ta avaldas soovi sooritada ajalooeksam (tal oli seda vaja ülikooli mingile kindlale erialale sisse saamiseks). See peale ütles meie ajalooõpetaja terve klassi ees, et tema EI LASE tüdrukut ajalooeksamile, sest ta niikuinii kukub seal läbi. Mitmeid kordi oli ta üritanud panna tüdruk otsustama mõne teise eksami kasuks. Olgu öeldud, et ta ikkagi sooritas ajaloo eksami, kuid kahjuks ei tea, kas sellest oli tal ülikooli astumisel kasu. Küsimus on teises. Kas selline õpetajapoolne käitumine on õige? Ühelt poolt ma saan aru, et õpetaja võib-olla kartis enda maine pärast, sest kui õpilane sooritab tema ainest eksami halvasti, järelikult oli ta halb õpetaja.. Samas ma arvan, et eksamivalikute tegemine on iga õpilase enda otsustada. See on tema elu ja tema tulevane elu võib oleneda tema eksamivalikust. Ka pole ilus sellisel moel klassi ees alandada, a la sa oled nii saamatu, et kindlasti kukud eksamil läbi. See pole eetiline käitumine. Kui õpetaja näeb, et tema õpilane TAHAB eksamit teha, vaatamata sellele, et tema tulemused selles aines pole just kiiduväärt (ja õpilane ju teab seda, aga ju tal oli siis põhjus, miks ta nii väga tahtis seda eksamit soorita, siis peab õpetaja just toetama ja aitama oma õpilast, mitte maha tegema. Olenemata haridusastmest peaks õpetaja olema alati toetav ja võimalusel oma õpilast aitama.

Sisestas Laurits (verifitseerimata),

Ma pean õpetaja sarnast käitumist kindlasti valeks. Ma küll suudan mõista tema motiive – riigieksamite tulemusi käsitletakse tahes-tahtmata teatud hinnanguna ka õpetaja töö tulemuslikkusele ja sellest tulenevalt on alati olnud (ja kuni see skisofreeniline süsteem püsib, siis ka jääb olema) õpetajaid, kes sõdivad kategooriliselt vastu sellele, et mõni nõrgem õpilane nende aines riigieksamit teeks.

Samas nõustun teema tõstatajaga, et kui õpetaja näeb, et õpilane tahab eksamit teha, siis peaks tema asi olema viimast võimalikult palju selles aidata. Lõppude lõpuks on õpetaja peamiseks eesmärgiks ikkagi võimalikult hästi õpetada (kuidas iganes konkreetne isik seda mõtet enda jaoks ka ei sisustaks), mitte aga tuua õpilaste huve ohvriks oma isiklikele ambitsioonidele.

Antud õpetajapoolne käitumine on minu jaoks vastuvõetamatu päris mitmel põhjusel. Esiteks oli tegu õpilase avaliku halvustamisega – kui võtta eelduseks, et mure läbikukkumise pärast oli siiras (ma küll ei suuda hästi ette kujutada, et ajaloos oleks võimalik nii vähe punkte saada, aga kahtlemata see on võimalik) ja õpetajal on tõesti tungiv soov õpilasele see mure avaldada, siis ilmselt oleks ainuõige teha seda nelja silma all ja tuginedes argumentidele, mitte lihtsalt lahmivale kriitikale. Selline avalik häbimärgistamine ilmselt tekitab ainult trotsi ja õpilane võtab selle eksami kasvõi õpetaja kiuste.
Lisaks mõjutab selline käitumine ilmselt ka õpetaja autoriteeti. Kui ma õigesti aru olen saanud, ei ole riigieksamile lubamine õpetaja pädevuses vaid kui õpilane tahab seda sooritada, siis ta seda ka võib teha – ning ühtegi katteta lubadust (antud juhul muidugi pigem ähvardust) pole mõtet kuuldavale tuua, see mõjub halvasti tõsiseltvõetavusele. Ja õpilasi tundes läheb jutt õpetaja sarnasest katteta ähvardusest kulutulena mööda koolimaja laiali.
Ühesõnaga ma arvan, et sarnases olukorras peaks õpetaja meelde tuletama, milline on õpetaja roll ja nii vähe kui see talle ka meeldiks, oma ego talitsema, halva mängu juures hea näo tegema ja andma oma parima, et õpilane suudaks eksamil oma parima anda.

Sisestas a50590 (verifitseerimata),

Jagan teema püstitaja nõutust, sest mäletan kõnealuseid juhtumeid ka oma kooliajast: vähemvõimekad õpilased "suunati" tegema eksameid, kus nad suurem tõenäosusega edukamad olid, hoolimata sellest, kas valitud eksamit oli õpilasel vaja või mitte.
Olen kindlal seisukohal, et mitte kellelgi teisel - ei emal, isal ega õpetajal - pole õigust sekkuda õpilase eksamivalikusse. Vanemad on siin välja toodud põhjusel, et sageli kiputakse laste peal realiseerima oma täitumata unistusi ega arvestata lapse enda huvide ja soovidega. Ja õpetajat ei tohiks eksamivalik üldse puudutada. Mina õpetajana oleksin liigutatud, kui õpilane soovib teha eksami just minu aines. Annaksin endast parima, et teda igal võimalikul moel toetada. Osaliselt mõistan õpetaja hirmu väheste võimetega õpilase läbikukkumise ees, ent õpetaja ei tohiks võtta endale täit vastutust õpilase õppimise eest. Paraku on eksamitulemused üsna määravad kooli maine suhtes ning autokraatlikes koolides võidakse tõepoolest õpetajatele ettekirjutusi teha, milliseid õpilasi lubada eksamile, milliseid mitte.
Teine küsimus on loomulikult õpilase avalik häbistamine klassis. Esiteks ei ole selline käitumine üldinimlikust seisukohast aktsepteeritav. Teine ja märgatavalt murettektiavam aspekt on see, et nii andis tagasisidet õpetaja. Isegi kui õpetaja kahtleb õpilase edukuses eksamit sooritada, ei ole mingit vabandust tema käitumisele. Enesetõhususe teooria järgi mängib akadeemilises edukuses suurt rolli just see, kuivõrd teised õpilase edusse usuvad.
Kokkuvõttes arvan, et selliselt reageerivad õpetajad peaksid teadvustama nii oma käitumist kui ka selle mõjusid õpilaste enesehinnangule.

Sisestas Annika Eettika (verifitseerimata),

Hetkel väga aktuaalne teema. Kui õpetaja tunneb, et õpilane ebaõnnestub eksamil, siis on õige, et ta sel teemal õpilasega räägib. Iga vestlus võib mõjutada õpilast. Vestluse tulemusel võib õpilane ümber mõelda ja valida endale sobivaima eksami aine, sest lõpp kokkuvõttes õpilane ise oma allkirjaga annab nõusoleku, mis eksami ta sooritab. Kui õpilasel on soov ja tahe ajaloos eksamit teha, siis õpetaja peaks olema toetava suhtumisega ja kindlustama talle vajalikud eksami konsultatsioonitunnid.
See, kuidas õpetaja reageeris õpilase soovile teha tema aines eksam oli ebaeetiline vastuolus ka õpetaja eetikakoodeksiga. Õpetaja ei tohiks taolist käitumist endale lubada.

Sisestas Kristi Palk (verifitseerimata),

Nõustun, et tegemist on täiesti ebaeetilise käitumisega õpetaja poolt. Usun, olles ka ise õpetaja, et päris selliseid juhtumeid, kus õpilane valib sellise eksami, milles ta läbi kukub, pole. Väljaarvatud ehk matemaatika, kuid see ei ole valikeksam. Seega ei ole sellisele käitumisele mitte mingisugust õigustust.
Õpetaja kaitseks võiks ehk oletada, et ümberveenmise taga ei ole õpetaja üksi. Võimalik, et sellesse veenmisprotsessi segatud ka näiteks klassijuhataja või õppealajuhataja. Kooli jaoks on kaalul kooli üldine hea maine ja koht paremusjärjestuses, kuid siiski on see õpilase suhtes uskumatult hoolimatu ja ebaeetiline.
Õpetaja on õpilastele väga oluline eetiline eeskuju. Võttes seda arvesse on õpetaja minu hinnangul viimane inimene, kes endale ebaeetilist ning ebaõiglast käitumist lubada võiks.
Selline käitumine on ka õpetajate maine õõnestamine. Õpilane ju mõistab, et temaga käitutakse ülekohtuselt, kui mitte kohe siis hiljem. Sellest kogemusest kujuneb ka tema suhtumine õpetajatesse üldiselt.
Olles ise õpetajana olnud sellises olukorras, kus minu õpetatavat ainet valivad ka õpilased, kes ei ole nelja-viielised, võin öelda, et õpilased on vägagi võimelised enda valikute eest vastutama. Pigem on õpetaja kohustus sellises olukorras rohkem pingutada, nii konsultatsioonide korraldamisega, kui ka tunnis. See mõjub õpilastele väga innustavalt.
Tähtis on, et õpetaja avaldaks oma toetust.

Sisestas M (verifitseerimata),

Mõnikord on just vaja et õpetaja aitaks ise õpilasel mõista, miks ta peab mõneks eksamiks pingutama (kohustuslikud eksamid).

Mul oli klassis piisavalt õpilasi, kes ei viitsinud tunnis pingutada ega saanud aru mitmetest ülesannetest. Ainus mis nad teadsid, oli et matemaatika eksam tuleb kuidagi läbi saada. Tihti läksid nad õpetajaga tülli, hakkasid tuliselt vaidlema ja selgitama, et neil ei ole seda matemaatikat vaja. Loo nali seineb selles, et õpetaja ei suutnud neid motiveerida. Mitmed neist õpilastest tahtsid minna ülikooli õppima erialadele, kus nõuti teatud tasemel matemaatikaeksami läbimist.
Kui õpetaja oleks juba 10.klassi alguses teinud juttu sellest, et mõnede erialade puhul nõutakse kindlat punktiskoori eksamil ning võtnud aega et klassiga koos üle vaadata just neid huvitavad erialad (ja kuna tulevikusoovid on muutuvad,siis tegevust korrata 11. ja 12. klassis), siis kas õpilastel oleks selgem plaan ja selgem põhjus, miks pingutada ? See on minu teooria kosaselt oleks vähemalt pooltel virisevatest õilastest rohkem isiklikku kohusetunnet et tunnis kaasa töötada ja pingutada, kui neile jõukas kohale, et just neid huvitaval erialal on matemaatika (või mõne muu eksami) nõue. Siis oleks lisaks riigi poolt seatud "kohustusele" ka isiklik põhjus, miks pingutada.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Nõustun, et õpetaja poleks pidanud seda klassi ees teadvustama. Vaid arutama eksamite valikut nelja silma all õpilasega. Minu arvamus on, et õpetaja soovis tegelikult head. Vahepeal õpilased hindavad oma võimed üle. Õpetaja, kes oli kursis õpilase ainealaste teadmistega, oli lihtsalt mures tema valiku pärast.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Õpetajal peaks olema õigus nõu anda õpilasele. Aga siin postituses on märgata vahe soovitusel ja nõudmisel. Mida õpetaja tegi ei olnud ainult kahjulik ainult õpilasele vaid ka endale, sest õpetaja ei saa enam efektiivselt täita oma rolli kui arenguttoetava mentorina.

Oma arvamused peaks hoidma iseendale peamiselt. Kui õpetajal on tõeline murekoht, siis seda peaks häälestama privaatselt selle õpilasega. Õpetajal peaks olema piisavalt usaldust oma õpilaste vastu, et nad suudavad õppida eksamiks, isegi siis kui ta muretseb et eksamitulemused pole suurepärased.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Arvan, et kindlasti oli õpetaja poolt niimoodi käituda äärmiselt ebaeetiline. Esiteks, kui õpetaja tunneb, et see eksam ei ole tehtav õpilase poolt, siis peaks seda tingimata ütlema privaatselt. Teiseks, kuna tegemist 12nda klassiga, siis gümnaasiumis otsustab õpilase juba ise, kuidas ta oma õpingutee kujundab. Kui põhikool on õpilastele kohustuslik, siis gümnaasium mitte. Gümnaasium on õpilaste vaba tahe ja seetõttu peaks ka selle koolieksami valik olema tema teha, mitte õpetaja oma.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
5 + 0 =
Lahenda lihtne matemaatiline tehe näitamaks, et sa ei ole spämmirobot.