Foorumid:
Situatsioon: Esimese klassi lapsed tegid kunstitunnis puulehtedest pildi, mis pandi üles näituseks klassiseinale. Lapsele kooli järele minnes vaatasin pilte ja klassijuhataja tuli kiitma et lapsel oli väga hästi tehtud pilt. Jutu jätkuks tõi teiste laste piltide pealt välja miinuseid, kes oli üle joonte värvinud ja kellel ei olnud trükk ilusti välja tulnud jne. Klassis viibis sel hetkel ka veel teisi lapsi. Kas õpetajal on eetiline täiskasvanute juuresolekul rääkida teiste laste töödest arvustavalt?
Õpetaja eetika
Mina leian, et see ei ole eetiline. Liiatigi veel arvestades, et tegu on esimese klassi lastega, kes võivad kuuldust nii ehmuda, et ei joonista kunagi enam ühtegi pilti. Lisaks laste juuresolekul tööde kritiseerimisele käitus õpetaja ka laste loovust pärssivalt.
Paralleeli võib tõmmata ka kolleegi kritiseerimisega teiste juuresolekul.
Õpetaja eetika
Nõustun, et taoline käitumine õpetaja poolt ei olnud eetiline. Kõik õpilased on erinevad ja erinevate huvidega. Lapsed on väga tundlikud ja taoline käitumine tõesti võib mõjutada, kas õpilane julgeb ja tahab uuesti joonistada. Tehtud töid tuleb kindlasti analüüsida ja juhendada kui vaja, et mis on valesti ja kuidas saaks paremini aga mitte taolises olukorras.
õpetaja eetika
Üllatav, et peale neid pikki aastaid koolitusi ja seminare, mis sellel teemal igas koolis tehakse, seda jätkuvalt juhtub. Kindlasti mitte ei tohiks kritiseerida õpilaste töid kaasõpilaste ees. Lisaks sellele, et see info edasi kandub ja on kurbust tekitav pilte teinud lastele, võib taoline kritiseerimine ka "nõuetekohase" töö teinud lapsele tekitada stressi. Iga järgneva töö juures mõtleb, mida seekord võidakse ette heita.
Õpetajal soovitaks esmalt üles otsida kirjandus ja meetodid lapse kiitmise ja individuaalse arengu jälgimise kohta. Ja leida üles enda positiivne mina. Kui ilma kriitikata ei saa, siis ehk kasutada (mis siis, et kritiseeritud) hamburgeri meetodit.
Eesti õpetajaeetika koodeksis
Eesti õpetajaeetika koodeksis on märgitud, et: "Õpetaja on oma ametis lojaalne ning ei tee kunagi kriitilisi märkusi oma kolleegide kohta õpilaste ja lastevanemate juuresolekul. Ta aktsepteerib kolleegide loomingut." (Eesti Õpetajate Liit, 2005) See oleks minu arvates sobilik vastus ka teemas püstitatud küsimusele - õpetajal ei ole eetiline rääkida teiste laste töödest arvustavalt (halvustavalt) kõrvaliste täiskasvanute juuresolekul. Ei usu, et siin oleks erinevust rääkimisel kolleegidest või lastest, nende töö on ju sama oluline (kui mitte olulisem). Isiklikult arvan, et see ei kehti ka ainult täiskasvanutega suheldes, teiste laste juuresolekul ei ole samuti eetiline kellegi konkreetse töö arvustamine. Usun, et see ei kehti ainult õpetaja töö eetilisel korraldamisel, vaid on mitmete kutsete eetika oluliseks alustalaks.