Foorumid:
Algajale õpetajale on väga tähtis tagasiside. Kuna otse õpilastelt küsides ei pruugi saada seda objektiivselt, siis palub see õpetaja kolleegil õpilaste käest uurida, kuidas nad tunniga rahule jäid. Kas selline tagasiside hankimine on eetiline?
Tagasiside hankimine kollegi abil
Nii algajatele kui ka kindlasti staažikale pedagoogile on tagasiside väga oluline. Ma arvan, et on igati õigustatud see, et õpetaja kolleeg läheb õpilaste juurde ja küsib nendelt tagasisidet. Tagasisidet võivad küsida ka teised kooli töötajad (direktor, õppedirektor või ka koordineerijad). Võibolla sedasi tagasiside küsimine olekski kõige õigem, sellises olukorras on õpilased ehk ausamad ja julgevad rohkem tagasisidesse kirja panna (ka võibolla rohkem negatiivseid külgi). Tavaliselt, kui küsib õpetaja oma klassilt tagasisidet, siis õpilased kipuvad vastama napisõnaliselt ja võibolla ei tule sellest tagasisidest kõiki olulisi punkte välja.
Tagasiside
Kõik sõltub, kuidas küsida. Isiklikult ei pea seda ebaeetiliseks, kui õpilastelt küsitakse näiteks nii, et õpetaja X tundis huvi, kuidas tund meeldis. Õpilased peaksid teadma, et see info ei jää nelja seina vahele.
Põhimõtteliselt ei näe ma meetodis endas midagi ebaeetilist – eeldusel, et eesmärgiks on tõesti aru saada, kuidas õpilastele tund tundus ja selle põhjal järeldusi teha, et mida muuta tasuks. Oluline on, et mitte tunda huvi, kes konkreetselt mida ütles (ja isegi kui selline info kolleegi kaudu kohale jõuab, siis seda eirata ja mitte hakata konkreetsete ütlejate vastu ära kasutama – või siis kogu klassi vastu).
Ma arvan, et tegelikult võib siiski ka otse õpilastelt küsida, aga ilmselt mitte formaadis "kuidas meeldis?" (kes see ikka otse õpetajale näkku ütleb, et ei meeldinud), vaid alustustuseks "kas mingist teemast oleks võinud rohkem rääkida?" või "kas mingi osa oleks vajanud pikemat seletamist?" ja kui õpilased vastavad, küllap siis koorub välja, mida nad asjast arvasid. Tõsi küll, ma kardan, et see tagasiside võib passiivsete õpilaste puhul suhteliselt loiuks jääda, nii et võib-olla on kolleegi kasutamisel tõesti mõtet.
Ma usun, et oluline küsimus
Ma usun, et oluline küsimus algaja õpetaja jaoks on kindlasti tagasiside hankimise viis. Olulise erinevuse määrab ära see, kuidas ja millisel moel tagasisidet küsitakse. Kui probleem oli objektiivse tagasiside mitte saamisel, siis peaks kindlasti küsima, kas algaja õpetaja tahtis tagasisidet saada suulisel teel. Ma leian, et õpilased ei taha suuliselt anda ka väga objektiivset ja sisukat tagasisidet ka teisele õpetajale. Lahendus oleks minu arvates kirjaliku tagasiside küsimine, vähemalt esimestel kordadel või lahendada see veel mõnel muul moel.
Küsimusele vastates, kas selline käitumine on eetiline, arvan ma, et on küll, kui osapooled on nõus ja kõiki on teavitatud sellest, et informatsioon liigub tegelikult teisele õpetajale.
Lisa kommentaar