Koostöö lastevanematega ja väärtuskasvatus koolis: kaasamine või konfliktide ohjamine?
Tartu Ülikooli eetikakeskus kuulutab Haridus- ja Teadusministeeriumi riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames välja konkursi koolidele.
Konkursi tulemused
Žürii tunnustas
Peetri Lastead-Põhikooli töö eest, mis kirjeldab lastevanemate usaldusel ja toel kasvavat kooli – lastevanemad on kaasatud reaalsesse õppeprotsessi;
Tartu Rahvusvahelist Kooli töö eest, milles on nii säravaid ideid kui ka põhjalikke kirjeldusi, kuidas on võimalik lastevanemaid kaasata;
Tartu Kivilinna Gümnaasiumi põhjaliku teoreetilise taustatöö ja lastevanematele suunatud väärtusarenduslike tegevuste mitmekülgsuse eest.
Tiitli "Väärtuskasvatuse kool 2012" sai Saku Gümnaasium.
*****
Haridus tähendab lisaks teadmiste ja oskuste andmisele ka väärtushoiakute kujundamist. Väärtused kujunevad keskkonna ja ümbritsevate inimeste mõjul – kool ja kodu on ühtmoodi olulised. Head kavatsused kummaltki poolt aga ei pruugi realiseeruda, kui üksteist kasvatustöös ei toetata. Seetõttu on tarvis väärtuste üle arutleda ja püüda jõuda kokkuleppele. Kuidas seda arutelu korraldada? Missugused koostöövormid pakuvad kõige paremaid võimalusi vanemate kaasamiseks? Mida teha, kui vanemate väärtused või kasvatuspõhimõtted erinevad õpetajate väärtustest?
Käesoleva konkursi raames ootame koostöö ja kaasamise näidete ja probleemide kirjeldusi, nende lahendusviise ja refleksiooni. Oodatud on tööd, mis mõtestavad ja igapäevaseid tegevusi ja tavasid, mille käigus kooli ja lastevanemate vaheline kommunikatsioon ja koostöö toimivad või ei toimi.
Konkursi eesmärk:
1. Innustada koole oma väärtuskasvatustegevust läbi mõtlema ja hindama.
2. Koguda, levitada ja tunnustada koolide häid kogemusi ja ideid, kuidas lastevanematega koostööd tulemuslikumalt korraldada.
Konkursitööd võiksid muuhulgas vastata järgmistele küsimustele:
Millised on teie koolis lastevanemate kaasamise tavad?
Mis on teie kooli eesmärk või eesmärgid koostöö edendamiseks?
Kelle kaudu ja millistel puhkudel peredega suheldakse?
Milline on klassijuhataja roll koostöös?
Millistel puhkudel otsib teie kool lastevanematega kontakti ning millal on initsiatiiv tulnud vanemate poolt?
Millistes vormides toimub suhtlemine ja koostöö?
Milliseid vastuolusid on teie koolis lastevanematega ette tulnud (nii üldises kui ka konkreetses plaanis) ja kuidas neid on lahendatud?
Milliseid arengusuundi ja koostöövõimalusi näete lastevanemate kaasamisel kooli väärtusarendusse?
Hindamisel võetakse arvesse:
•Häid ideid ja huvitavaid lahendusi.
•Põhjalikkust: koostöö näiteid on põhjalikult kirjeldatud, on toodud näiteid ka problemaatilistest juhtudest ja nende lahendustest.
•Mitmekülgsust: kirjeldused hõlmavad koostöö erinevaid vorme, näiteks suhtlust, koostegemisi, koosotsustamisi, koosmõtlemisi jne.
•Uudsust: kirjeldataks uudseid viise, kuidas lastevanemaid kaasata
•Mõtestatust: kirjelduste analüüsi puhul on terviklikult käsitletud nende seost erinevate väärtustega ja väärtuskasvatusega üldiselt.
Koolitused ja auhindamine
Konkursist huvitatutel on ettevalmistava tegevusena võimalik 2012. aasta augustis osaleda vastaval koolitusseminaril Tartu Veeriku Koolis, keda tunnustati eelmise aasta konkursil tiitliga "Väärtuskasvatuse kool 2011".
Ka selleaastase konkursi alusel antakse välja tiitel "Väärtuskasvatuse kool 2012".
Konkursitööde hulgast valitakse välja põhjalikumad, mille esitajaid auhinnatakse detsembris Tartus toimuval väärtuskasvatuse konverentsil. Kokkuleppel autoritega avalikustatakse eetikaveebis koolide konkursitööd või väljavõtteid nendest. Põhjalikumad tööd esitanud koolide esindajad kutsutakse ümarlauale, et tagasisidet anda ja kogemusi vahetada.
Tööde esitamise tähtaeg on 1. november 2012. a.
Väärtusarenduse materjale ja lisainfot väärtusprogrammi kohta leiate aadressilt http://www.eetika.ee/arendus