"Valitsuses pole kohta kantiaanidele"* | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    Lossi 3, 51003 Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51005 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5011
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 6339
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 17–103, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty phone: 
    737 5400
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

"Valitsuses pole kohta kantiaanidele"*

22. Märts 2012 - 15:39 -- Mats Volberg
Foorumid: 

Eelmise aasta märtsis vapustas Eesti avalikkust teade, et seitse jalgrattamatkajat on Liibanonis röövitud ja võetud pantvangiks. 114 päeva kestnud katsumus lõppes õnnelikult: mehed naasid elusalt ja tervelt. Sellele järgnenud pressikonverentsil esitati küsimus lunaraha kohta, millele välisminister Urmas Paet vastas umbmääraselt: "Ühisoperatsioonil on alati mingid kulud. Need kulud olid ka seekord, need kulud ei olnud väikesed". Peaminister Andrus Ansip lisas omalt poolt: "Valitsused terroristidega läbirääkimisi ei pea, valitsused lunaraha ei maksa."

Sündmused aga tõstatasid huvitava küsimuse: kuidas peaksid valitsused ja nende asutused käituma terroristidega, eriti kui mängus on süütud kodanikud? Kas Ansipi poolt esindatav absoluutne "ei mingeid läbirääkimisi" doktriin on õigustatud? Ja mis on sellise seisukoha mõjud üksikisikule? Dekoratiivsed malefiguurid malelaual

Endine Ameerika riigiprokurör John Yoo ütles ühel piinamise teemalisel (mis on küll pantvangide võtmisest erinev, kuid mõlemas on tavaliselt tegu terroristidega) väitlusel järgmist: "Ma arvan, et oleks äärmiselt keeruline olla kantiaan ning omada valitsuses mingit vastutust. Inimesed valitsuses peavad olema konsekventsialistid, nad peavad tegema kompromisse." Esindades seega pigem vastandlikku seisukohta: ei tohiks lähtuda absoluutsetest printsiipidest, pigem tuleks olla paindlik ja kui vaja astuda terroristidega läbirääkimistesse.

Et neist kahest seisukohast paremini aru saada peaksime esmalt vaatama, mida tähendavad kasutatud terminid kantiaanlus ning konsekventsialism. Kui me küsime "kuidas hinnata, kas tegu oli hea või halb?", siis tavaliselt antakse üks kolmest vastusest: 1) tuleb vaadata teo olemust, 2) tuleb vaadata teo tagajärgi või 3) tuleb vaadata teo tegijat. Kantiaanlusega, mis on nime saanud saksa filosoof Immanuel Kanti järgi, viidatakse esimest tüüpi eetikateooriatele; konsekventsialismiga, mis on nime saanud ingliskeelsest sõnast consequence (tagajärg), viidatakse teist tüüpi eetikateooriatele; kolmandat vastust andvaid teooriaid nimetatakse vooruseetikateks.

Kant leidis, et teo olemuse alusel hinnangu andmiseks peaksime vaatlema kavatsusi (mida tegija taotleb) ja tegutsemisaluseid (miks ta seda taotleb) ehk teo maksiimi ning küsima: kas see maksiim võiks kehtida üleüldise seadusena? Kujutage ette, et Robert, Paul ja Anna tulevad kolmekesi toidupoest välja ja näevad kaht vana daami suurte toidukottidega. Noormehed pakuvad oma abi raskete kottide tassimisel. Esmapilgul tundub, et nad mõlemad sooritasid täpselt sama, ühtmoodi hea teo. Kui aga selgub, et Robert aitas vana daami, et talle rõõmu valmistada, pidades teiste rõõmustamist oluliseks osaks hästi elamisest, kuid Paul pakkus oma abi, et Annale muljet avaldada, olles sealjuures ükskõikne vana daami heaolu suhtes, siis tahaksime öelda, et vaid üks noormeestest tegi midagi moraalselt head. Pauli maksiim "kasutada teisi inimesi isikliku kasu saavutamiseks" ei paista eriti usutava üleüldise seaduse kandidaadina, sest kui kõik sellisest maksiimist lähtuksid, tekiks olukord, kus kellelgi ei õnnestuks omi eesmärke saavutada.

Kant ühtlasi arvas, et kuigi võib esineda väga erinevaid maksiime, siis neile hinnangu andmise dikteerib inimese ratsionaalsus. Teatud halva maksiimi heaks pidamine oleks irratsionaalne. Seega kõik moraaliotsustused on absoluutsed, olenemata tagajärgedest.

Sellisele mõtlemisele vastanduvad konsekventsialistlikud eetikateooriad, mis hindavad teo tagajärgi. Kui keegi asub otsustama, milline on antud olukorras õige tegu, siis peaks ta üldjoontes läbi tegema järgneva protsessi: 1) tuvastama asjad, mis on iseeneses head (nt õnnelikkus või vooruslikkus), 2) tuvastama asjad, mis on iseeneses halvad (nt valu või kannatused), 3) tuvastama, millised valikud on talle hetkel avatud, ja viimaks 4) tuvastama, millise valiku puhul saavutatakse suurim heade asjade ülekaal halbade üle.

Kahele esimesele küsimusele võib anda erinevaid vastuseid, millest tulenevalt on olemas palju erinevaid konsekventialistlikke teooriaid. Tuntuim neist on utilitarism, mille järgi tegu on moraalselt õige siis, kui see toob endaga kaasa kõige enam üleüldist heaolu.

Eelnevast tuleneb, et konsekventsialistide arvates pole ükski tegu iseenesest õige ega vale, see hinnang sõltub täielikult teo tagajärgedest. Seega võib juhtuda, et mingi tegu, mida tavaliselt peetakse valeks, näiteks valetamine, osutub õigeks. Inimesed, kes Teise maailmasõja ajal juute varjasid ja selle kohta valetasid, käitusid õigesti, sest selline teguviis aitas suurendada heaolu hulka maailmas.

Mida siis arvata Ansipi ja Yoo seisukohtadest? Kui valitsuse esindajad oleksid kantiaanid, siis arvaksid nad ilmselt, et inimesi on alati vale piinata, mis tõttu nad ei saaks anda oma heakskiitu "üliagaratele ülekuulamismeetoditele". See omakorda tähendaks, et teatud situatsioonides jääks valitsusel oluline informatsioon saamata ja süütute inimeste elud päästmata. Seevastu kui valitsuse esindajad oleksid konsekventsialistid, siis leiaksid nad, et kuigi inimeste piinamine tekitab kannatusi, mis ei ole hea, siis paljude süütute inimeste elud kaaluksid selle üles ning seega oleks piinamine moraalselt õigustatud.

Paljud kiidavad sellise mõtlemise heaks: on parem, kui kannatab üks (võib-olla süüdi olev) inimene ja mitte paljud (eriti kui mõni neist osutub meie pereliikmeks). Seega võiks järeldada, et sellise seisukoha mõjud üksikisikule on head ning kodanikud peaksid toetama konsekventsialistlikku valitsust. Paraku pole asjad nii lihtsad. Esiteks, võib juhtuda, et piinamine ei anna tulemusi ja loodetud hea tagajärg, mis õigustaks kannatuste tekitamist, jääb saavutamata. Sellisel juhul on kodanik andnud oma toetuse kahekordselt läbikukkunud valitsusele: esiteks ei suudetud päästa oma kodanikke ja teiseks tehti midagi, millel pole moraalset õigustust.

Kuid üksikisiku jaoks on veel teine olulisem mõju: nimelt taotleb konsekventsialism üleüldist heaolu, seega oleks valitsus õigustatud, teinekord isegi kohustatud, sooritama sellist tegu, mis ohverdab üksikisiku üldise heaolu nimel. See tähendab, et kui peaminister kaalub, kas pidada läbirääkimisi terroristidega ja maksta neile lunaraha, siis peab ta arvesse võtma mitte ainult praeguste pantvangide heaolu, vaid kõigi teiste inimeste heaolu, kes võidakse röövida, sest terroristid teavad, et Eesti riik maksab, kui vaja. Üldine heaolu on kindlasti väärt eesmärk, kuid mis saab siis, kui sinu ema, abikaasa või koguni sina ise osutud sellele ohverdatuks?

 

*Artikli pealkiri on Uus-Meremaa filosoofi Jeremy Waldroni parafraseering John Yoo sõnavõtust

Autor: Mats Volberg

Foto allikas: www.sxc.hu

Vt ka:

Liibanoni pantvangikriis: küsimused ja vastused, 14.07.2011 ERR

Eestlaste rööv Liibanonis: faktid ja taust, 24.03.2011 ERR

Sisestas Liisa (verifitseerimata),

teisalt, kas peaks tingimata olema kantiaanil selline maksiim: \"terroristidega me ei räägi!\"?

Sisestas Liina (verifitseerimata),

Või peaks tal olema maksiim: \\\"terroristidega räägime küll, aga mitte lunarahast\\\"?

Sisestas Tarmo (verifitseerimata),

Ma arvan, et siin ei ole asi kantiaanluse ja konsekventsialismi vastuolus, vaid pigem mistahes absolutismi (või radikalismi) ja kontekstualismi erinevuses. Kant võis küll öelda, et moraalsed maksiimid on absoluutsed ja sõltumatud konkreetsetest tagajärgedest, kuid mistahes moraalne maksiim oleks mõttetu, kui see ei peaks silmas võimalikke (soovitavaid) tagajärgi kui eesmärke. Moraalsed printsiibid on mõeldud siiski maailmas toimimiseks. Kant küll rääkis, et maksiim peaks olema üldiseks seaduseks, aga siia alla võiks põhimõtteliselt sobida ükskõik milline käitumisakt, mida keegi moraalseks peab ja kui see sobib kategoorilise imperatiiviga. Näiteks nii \\\"aita ligimest, sh rattureid\\\" kui ka \\\"ära tee tehinguid terroristidega\\\". Isegi moraalse seaduse üldisuse aste pole kuidagi määratletud. Sellepärast võiks Kanti tõlgendada ju ka suhteliselt kontekstualistlikult, st konkreetseid olukordi arvestavalt. Teiselt poolt võib konsekventsialist olla suhteliselt radikaalne või isegi absolutistlik. Näiteks võiks olla mingit sorti \\\"eesmärk pühitseb abinõu\\\" stiilis lähenemine, mis on ka poliitikas kahjuks tõesti üsna levinud. Näiteks, ma võin teha ükskõik mis sigadusi, aga need kõik on head senikaua, kuni need takistavad Keskerakonna võimule pääsemist (kuidas erinen ma siis ise sellest, mida ta vältida tahan?). Ka ratturite päästmist läbirääkimiste kaudu ei pruugi konsekventsialist automaatselt pooldada. Ta võib arvata, et terroristidega läbirääkimiste tulemusel suureneb terrorism veelgi. Konsekventsionalist võib eeldada, et mingisugusest põhimõttest taganemine ei vii meid eesmärgile lähemale. Ta pole koostööaldis a priori. Tema poolt soovitavad tulemused võivad olla nii abstraktsed, et mõne üksikindiviidi ohverdamine ei ole probleem. Mõlemad, nii kantiaanlus kui konsekventsialism, mis muidu tunduvad justkui ühe medali kaks poolt, satuvad hätta, kui neid mõista ja järgida absolutistlikult ja radikaalselt.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
1 + 6 =
Lahenda lihtne matemaatiline tehe näitamaks, et sa ei ole spämmirobot.