Arenguvestlus | Eetikaveeb
AAA

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2 - 116-121, 51014, Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116 - 121, 51014, Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51014, Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51014, Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, III korrus, ruumid 309-352, 51014, Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003, Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    Lossi 3, 51003, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090, Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    (+372) 435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004, Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003, Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003, Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a, ruum 29, 50103, Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36, ruum 301, 51003, Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6310
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409, Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20, 50409, Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003, Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    (+372) 740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307, Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    (+372) 445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012, Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411, Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411, Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    +(372) 737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411, Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411, Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003, Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 51014, Tartu, Eesti
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    +(372) 737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5-205, 51014, Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46-208, 51014, Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46 - 208, 51014, Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5445
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409, Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    (+372) 671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618, Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi tn 1, 50411, Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411, Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5860
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409, Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5011
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b-134, 51010, Tartu
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411, Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51014, Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5702
    Faculty address: 
    W.Struve 1, 50091, Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5581
    Faculty address: 
    Lossi 38, 51003, Tartu
  • Eesti geenivaramu
    Faculty phone: 
    (+372) 737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010, Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51014, Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51014, Tartu
Tugiüksused
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51014, Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51014, Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51014, Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090, Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51014, Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014, Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 17-114, 51014, Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • teadus- ja arendusosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6192
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003, Tartu
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruum 210, 50090, Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6215
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090, Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5400
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51014, Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    +372 737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    +372 740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    +372 730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • OÜ Tartu Ülikooli Kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • Sihtasutus Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    +372 731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    +372 737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a-106, Tartu

Arenguvestlus

15. Jaanuar 2012 - 23:08 -- Anonüümne

Mida teie arvate arenguvestluse kasulikusest? lapsevanemana? õpetajana? Minul endal on kogemus ühest huvitavast arenguvestlusest. Minnes kooli poole oli süda rahul, sest lapsel ei olnud õppimisega probleeme, kõik viied ja käitumisega samuti. Kohale jõudes esialgu vesteldes klassijuhatajaga oli kõik korras nagu ka eelnevatel aastatel. Äkki läks uks lahti ja sisse astus kooliõde. Lapsel on aeg ajalt probleeme pea ja kõhuvaludega. Siis sain ma lapse ees korraliku psühholoogilise ülekuulamise. Näiteks: kui te laps koju jõuab, kes teda kodus ootab? Üldiselt tuleb mul olla tööl, kell 14 päeval. Lapse käest : Kui sa koju lähed, mida sa siis teed? Joonistan Ja kellele sa seda pilti siis näitama lähed? jne. Lõpp tulemusena lapsele tehti selgeks , milline ronga ema tal on. Ja mulle teatati, et teie laps ongi sellepärast nii tubli, et ta tahab teile meeldida. Lõpuks olin sunnitud kooliõele, ütlema, ma ei mõista , millest te räägite. Lahkusin peaaegu nuttes.
Peale seda kerkisid nii mõnedki küsimused. Kas selliseid vestlusi on vaja pidada, nii et laps kuulab seda kõrvalt? Mul tuli mitu kuud lapsele selgeks teha, et ei ole võimalik, kell 14 töölt koju tulla. Sellised laused nagu,, Sind ei ole ju kodus,,. Kas kooliõel on õigusilma etteteatamata liituda arenguvestlusega? Tundsin, et mul oleks siiski enne õigus teada, mis teemadel juttu tuleb ja kes vestluses osalevad. Kui ma enne arvasin, et sellistest asjadest võib olla kasu, siis nüüd ma enam seda ei arva. Usun, et kui küsitakse sinu lapse kohta, siis ma ei hakka oma lapse nõrkadest külgedest lapse ees rääkima. Momendil on arenguvestlus minu jaoks formaalsus, kus ma kuulan ära mida õpetaja räägib ja kui võimalik siis ei ole mul enam tahtmist kohale minna. Minu jaoks ajaraiskamine. Võib olla õpetaja jaoks mitte. Kas see võiks olla vabatahtlik, või kui tõesti nähakse selleks vajadust? millised on teie kogemused? loomulikult arvan, et on ka väga hästi läbi viidud arenguvestlusi ja et see oleneb õpetaja oskustest? Või on puudu oskustest arenguvestlusi pidada? Kas selleks on mingid kehtestatud reeglid?

Sisestas Laura K. (verifitseerimata),

Arenguvestlused peaksid ikkagi olema õpetaja-õpilase-lapsevanema vahel ja kui on midagi delikaatset arutada, siis ilma lapse kohalolekuta. Mitte mingil juhul ei tohiks agressivselt selle vestlusega liituda kooliõde, kui selleks ei ole vajadust ning see ei ole eelnevalt kokkulepitud. Mina ise arenguvestlusi pidanud ei ole, kuid meenub enda kooliajast mõni vestlus, see oli alati individuaalne, keegi kedagi ei halvustanud, räägiti heast-halvast (mida võiks paremini) jms. Ja need vestlused olid meie koolis küll vabatahtlikud. Antud juhul tundub mulle, et see kooliõde õõnestas lapsevanema autoriteeti ja teikitas lapse ja ema vahele kiilu. Ükski kooliõde ei ole kodus toimuvaga kursis niivõrd palju, et võiks tulla nii kritiseerima ja "õiendama". Imalik on ka see, et õpetaja ei palunud tal lahkuda või ei öelnud talle mõnda märkust. Väga kohatu situatsioon. Tahaksin ka teada, kuidas sellises olukorras siis peaks käituma ja mis roll on selles olukorras õpetajal, kuidas peaks tema siis käituma ja selle olukorra lahendama, sest ega see ju nii ei saa jääda. Lapsevanemal ju tekkis tõsine mure, kui teda "rongaemaks" tembeldati seal vestlusel. Ja see on ka väga õige tähelepanek, et lapse nö nõrkadest külgedest saab rääkida õpetajaga individuaalselt ja hiljem kodus saab ema last suunata mitte rõhutada seda, mida ta ei oska, või mis tal hästi välja ei tule.

Sisestas AU (verifitseerimata),

Tere!
Kurb kuulda , et selliseid asju ikka veel juhtub. Minul isiklikult on kogemused arenguvestlustega väga head ja ma siiralt pooldan neid, sest neist võib ka kasu olla. Lapsed on kodus ikka veidi teistsugused kui koolis või lasteaias ja mõni oluline fakt lapse arengus võib niimoodi märkamata jääda, aga arenguvestlused välistavad sellised võimalused. Sedasi on lapsevanemal parem ülevaade oma lapse tegemistest ja võimetest ning toimub omamoodi teabe vahetus kooli/kodu vahel, mis tagab parima võimaliku tegutsemise (koostöö) lapse optimaalse arengu hüvanguks.
Tavaliselt antakse enne arenguvestlusele tulekut lapsevanematele nö küsimustikud, mis sisaldavad arenguvestlusel käsitletavaid teemasid ja pakutakse võimalusel ka erispetsialisti kaasamis võimalust, kui soovi ning vajadust on.
Lapse kaasamisel arenguvestlusesse ei toimu mingit mustamist, vaid räägitakse pigem "parema tuleviku" positsioonilt.
Õpetaja positsioonilt võiks öelda, et kole mahuksa ja aeganõudev töö ning läbiviimine nõuab oskuslikku suhtlemist. Lapsevanemate poolne huvi on koolis suhteliselt madal ja lasteaedades suurem.

Sisestas Heili (verifitseerimata),

Tere!

Seda lugu lugedes, tundub juhtunu esialgu uskumatu. Pole ju arenguvestluste läbiviimine enam uus asi. Ometi on siin selge näide, kuidas arenguvestlus, mis peaks tooma kasu ja tagama edukamad tulemused tulevikus, võib tuua hoopis suurt kahju. Seda viimast tõi antud loos see nii lapsevanemale, kui ka lapsele. Sellised juhtumid võivad tekitada probleeme, mille lahendamine võtab rohkem aega, kui arvata oskamegi.
Minu isikliku arvamuse kohaselt oli kolliõe poolt täiesti lubamatu tungida luba küsimata arenguvestlusse ja peale selle veel sedamoodi käituda. Minu jaoks tekib siinjuures aga küsimus: "kus oli selle ajal õpetaja ja miks ta sekkumata lubas selle kõigel juhtuda"? On ju õpetaja arenguvestluse korraldaja ja läbiviija. Kuidagi paratamatult tekkib tunne, et ju siis lasub temal ka vastutus selle läbiviimise ja kordaminemise ees. Kuidas õpetaja ennast antud situatsioonis tundis? Kas ka tema tundis, et juhtus midagi negatiivset, või ei pööranud sellele tähelepanu? Tekib palju sarnaseid küsimusi.
Minu seisukohast ei tohiks arenguvestlused kindlasti sellised olla. Samuti on raske uskuda, et sellelaadsetest vestlustest õpilase või lapsevanema jaoks midagi arendavat on. Kuigi jah õppimise koht siin on ja negatiivne kogemus on ju ka kogemus.
Lohutuseks võin öelda, et oma last arenguvestlustel käies midagi sellist pole juhtunud ja jään lootma, et ka teistel läheb paremini.

Sisestas AnnikaK (verifitseerimata),

Arenguvestluse eesmärk on ikkagi lapse arengu toetamine ja võimalike ohukohtade märkamine, mitte "diagnoosi" panemine perele, emale või kellele iganes. Professionaalne ja eetiline õpetaja teab oma piire ja võimalusi, on jaganud arenguvestluse teemagruppidesse nii, et tal jääb vajadusel ka võimalus vanemaga ilma lapseta rääkida. Vajadusel peaks ta kaasama kooli sotsiaaltöötaja või psühholoogi. Kahetsusväärne on, et sellised inimesed tegelevad lastega.

Sisestas Marit (verifitseerimata),

Olen nõus sellega, et arenguvestluse eesmärk on toetada lapse arengut nii kodus kui lastaias või koolis.

Mul on hea meel, et tänaseni on meil arenguvestlustega vaid positiivsed kogemused. Viimane neist leidis aset sügisel. Lapseevanematele saadeti ette küsimused, mida arenguvestlusel kõne alla võetakse ja nendest ka lähtuti. Samuti oli aega piisavalt varutud ning sain ka kõik endal tekkinud küsimused õpetajaga läbi arutada.

Olen nõus sellega, et arenguvestlusse ei tohiks sekkuda kõrvaline isik. Arenguvestluse kliima peab olema mugav nii õpetajale kui lapsevanemale. Seetõttu leian, et üks ühele vestlus on kõige mugavam vorm. Näiteks lasteaias, kus on õpetajaid rohkem kui üks, võiks tegelikult lapsevanem saada valida, kumma õpetajaga arenguvestlust pidada.

Sisestas Merilin5 (verifitseerimata),

Tere!

Olen töötanud kaks aastat lasteaiaõpetajana ning siiani on arenguvestluste läbiviimine ja nendele järgnevad tulemused ainult ootuspärased ja positiivseid olnud. Arenguvestlus lasteaias on eelkõige lasteaiaõpetaja ja lapsevanema(te) vaheline vestluse vorm, kus räägitakse lapse arengust, käitumisest ning esitatakse küsimusi ja vastatakse neile. Lasteaedades tavaliselt lapsi arenguvestlustesse ei kaasata, kuna tihti nad ei oska veel ise arutatavatel teemadel kaasa rääkida.
Samuti ei kaasata kolmandaid isikuid arenguvestlustele ilma lapsevanema informeerimise ja nõusolekuta. Täiesti mõistetav, kuidas lapsevanem võib tunda, et teda rünnatakse selja tagant, kui ta pole teadlik kooliõe osalemisest vestlusel. Samuti käitus kooliõde väga ründavalt ka lapse suhtes, süüdistades Teid "ronga emaks". Laps võib tunda sellisel juhul, et läbi ema (talle väga lähedase isiku) üritatakse talle haiget teha. Sellised vestlused tuleks jätta täiskasvanute vahele, et laps ei saaks protsessi käigus haavata.
Meie rühmas ongi arenguvestlused vabatahtlikud, sest tegelikult toimib igapäevaselt nii last lasteaeda tuues kui järgi tulles vestlus lapsevanematega. Seda eriti päeva lõpus, kui räägitakse pikemalt ning arutletakse erinevate teemade vahel. Koolis muidugi sellist igapäevast kokkupuudet ei ole ning sellisel juhul ma saan aru, miks mõnedes koolides võib arenguvestlusest osa võtmine kohustuslik olla.

Sisestas Aleksander_P (verifitseerimata),

Tere!

Töötan kutsekoolis juba mõnda aega ja olen ka grupijuhendaja olnud. Arvan, et arenguvestlus on hädavajalik protsess nii õpetajale kui ka õpilasele. Arenguvestlusele juba sellises vanuses vanemaid ei kutsu aga annan teada, et nende lapsega toimub selline vestlus ja lõpus teen ka kokkuvõtva analüüsi. Tegelikult sellised arenguvestlused peetakse juba lasteaiast ja ka põhikoolis, selline arenguvestluse kaart võiks anda edasi sinna kuhu õpilane läheb õppima. Arenguvestlusekaart annaks ülevaade mis oli ja kuidas laps edasi areneb.
Arenguvestluse käigu selgub mõnikord hästi palju asju mis häirivad õpilast ja mida ta ei julge rääkida terve klassi ees. Õpilane peab ennast turvaliselt tundma igas õppeasutuses kus ta õpib. Õpilane oskab oma murest rääkida ja õigesti sõnastada.
Arenguvestlus võib olla ka korraldatud digitaalselt (küsimustik) interneti teel. Saadud andmeid on hea analüüsida ja hoida. Ja teha arenguvestlus kord aastas ei ole nii suur töö.

Sisestas Anonymous (verifitseerimata),

Päris kole kogemus ja kurb lugeda, et midagi sellist kusagil juhtunud on. Arenguvestlus ei tohiks mingil juhul muutuda probleemvestluseks, veel vähem selliseks, kus keegi kõrvaline isik tuleb ootamatult sisse ja hakkab lapsevanemat lapse enda juuresolekul süüdistama. Väga ebaeetiline tegu.
Arenguvestluse teemad ja osavõtvad isikud on kindlasti lapsevanematega eelnevalt kokku lepitud. Keegi kõrvaline siin sekkuda ei tohiks. Arenguvestluse käigus võivad küll esile kerkida probleemid, kuid nende arutamiseks tuleb kokku leppida uus aeg probleemvestluseks.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
Värskenda Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.