Naiste õigused islami algallikates | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    Lossi 3, 51003 Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51005 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5011
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 6339
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 17–103, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty phone: 
    737 5400
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Naiste õigused islami algallikates

24. November 2011 - 16:02 -- Laura Lilles-Heinsar
Foorumid: 

Üks tuntumaid etteheiteid islamile tänapäeval on naiste väärkohtlemine. Islamit peetakse šovinistlikuks usuks, mis teenib vaid mehe huve, kus naisel õigused puuduvad. Tegelikkuses aetakse tihti omavahel sassi islami seadus ja moslemiriikide kohalik kultuuripärand.

Kui uurida täpsemalt islami algallikaid (Koraani ja sunnat), on väga lihtne jõuda järeldusele, et islam mitte ei andnud oma algusajal naistele enneolematuid õigusi, vaid seisab naise heaolu eest ka tänapäeval. Naine on indiviid, austusväärne ühiskonna liige, mitte kellegi isiklik omand, mängukann või iluasi. Seega tuleb naist kohelda suurima austusega. Iga naine, nagu ka iga mees, vastutab ise oma tegude eest. /…/

NAINE KUI OSA JUMALA LOOMINGUST
Jumala loominguna on naisel ja mehel sama staatus. Jumal ei pea meest kuidagi auväärsemaks, tähtsamaks või olulisemaks kui naist või vastupidi. Nii mehed kui naised vastutavad ühtviisi oma tegude eest; nii mehed kui naised peavad tegema häid tegusid, et pääseda Paradiisi. /…/ Avatud araabiakeelne raamat

NAISE RELIGIOOSNE STAATUS
Islam õpetab, et naine ja mees on Jumala silmis võrdsed. Juba 14 sajandit tagasi ei olnud kahtlust, et naine on samasugune hingega loodud olend kui mees ja et ka naisel on religioossed kohustused nagu mehel, st ta peab palvetama, paastuma, andma almust, olema jumalakartlik, vooruslik jne. /…/

ÕIGUS (VÕI KOHUSTUS!) OLLA HARITUD
Islami ajalugu on näinud tohutul hulgal naissoost õpetlasi ja kõrgelt haritud naisi. Siinkohal ei hakka me mainima Prohvet Muhammedi naissoost järgijaid, kellest on läbi aegade palju juttu olnud. Eriti tuntud nende hulgast oli Prohveti abikaasa Aisha, keda peeti oma aja üheks parimaks juristiks ja islami seaduse tundjaks, nii et paljud tähtsatel positsioonidel mehedki käisid islami seaduse kohta tema arvamust kuulamas.

Kuid palju on ka selliseid muslimatest õpetlasi, kellest Läänemaailmal õrna aimugi ei ole. Võtame näiteks vaid ühe valdkonna – hadithi teaduse. Mohammad Akram Nadwi soovis koostada entsüklopeediat kõigist tähtsatest naissoost hadithi teadlastest. Autorilegi suureks üllatuseks sai tema teos viimaks 40-köiteline, kuna ta pidi seal tutvustama 8000 naissoost hadithi õpetlast. Nende hulgas oli naisõpetlasi, kes olid professoriteks väga tuntud islamiõpetlastele nagu ka koolkondade loojatele; kaliifide seadusandlikke nõuandjaid jne. Lühiülevaate sellest on võimalik saada: www.islam.pri.ee – Edasijõudnutele – Islami õpetlased – Naisõpetlased. /…/

Kohalik kultuuripärand mängib religiooni kõrval siiski nii suurt rolli, et naised õpivad reeglina vaid oma lõbuks, kuid abielludes jäävad siiski koduseks.

NAISE SOTSIAALNE STAATUS
Islami seadusega seati tütre õigused võrdseks poja õigusega ja naine ei olnud enam mitte päritav, vaid ise pärijate hulgast. Seega sai naisest viimaks ühiskonna täisõiguslik liige, mitte meessoost liikmete omand. /…/
Tänapäeval on üheks palju arutatud küsimuseks islamimaailmas just naiste hääleõigus. Paljudes riikides on see olemas, kuid paljudes siiski kas väga värske või olematu. Kuveidi naised said näiteks hääleõiguse vähem kui kümnendi tagasi. Välja võitlesid nad selle just islami õigust aluseks võttes.

ABIELUGA SEOTUD ÕIGUSED
Islam andis 14 sajandit tagasi naistele abieluga seoses õigused, millest mõnedes ühiskondades naised veel 20. sajandil (või tänapäevalgi) unistada ei osanud. Siinkohal väike valik abieluga seotud õigustest:
 

1.Õigus abieluga nõustuda või sellest keelduda:
Islami seaduse järgi on abielu kehtetu, kui sellel puudub naise nõusolek. Kui ka naist abiellu sunnitakse, on tal ükskõik millal hiljem õigus minna kohtusse, tunnistada, et teda sunniti ja kohtunik tühistab ainuüksi tema tunnistuse läbi abielu. /…/
2. Õigus mahrile:
Mahr on kingitus, mille peigmees on kohustatud abielu sõlmimise ajal oma pruudile tegema. See on pruudi isiklik vara, millele ei ole õigust ei tema isal ega ka hiljem abikaasal. Islami seaduse järgi on abielu kehtetu, kui pole mahri. /…/
3. Õigus ülalpidamisele:
Sellest hetkest, kui naine on abielus, on tal õigus oma abikaasapoolsele täielikule ülalpidamisele. Mees peab teda toitma, katma ja kõik tema majanduslikud vajadused rahuldama ka juhul, kui naine ise töötab. Seadus näeb ette, et naise raha on naise raha, kuid mehe raha on pere raha. Naisel on õigus töötada, kuid tal pole selleks kohustust. Mees on oma naise õigusi rikkunud ka näiteks siis, kui naine vajab kalleid arstirohte, mehel on raha nende ostmiseks olemas, kui ta püüab sellest kõrvale hiilida.
4. Õigus kaitsele:
Naisel on õigus kaitsele nii harmoonilise kui ka viltu vedava abielu puhul. Abiellumise hetkest lasub mehel kohustus oma naist nii füüsiliselt kui ka emotsionaalselt kaitsta. Kui abielu ei ole harmooniline ja esineb probleeme, on naisel õigus oma pere kaitsele. Seadus näeb ette, et probleemide lahendamiseks võib mees valida ühe vahendaja oma perekonnast ja naine ühe oma perekonnast, kes peaksid aitama neil lepitust leida. Kui abielu on aga juba karile jooksnud ja ees ootab lahutus, on naisel õigus kohtulikule kaitsele.
5. Õigus lahutusele:
Vastupidiselt üldlevinud arvamusele on ka naisel õigus lahutusele. Selleks on mitmeid erinevaid viise, kuid üldlevinult pöördub naine kohtu poole. Naisel on õigus lahutust nõuda isegi juhul, kui ta ei ole nõus avaldama põhjust, miks ta soovib lahutust (või tal polegi õiget põhjust – sellisel juhul on tingimuseks, et ta tagastab mehele mahri). /…/
6. Õigus lastele:
Taas vastupidiselt üldlevinud arvamusele, jäävad lapsed peale lahutust siiski üldjuhul ema kasvatada. Islami seadus näeb ette, et väikesed lapsed jäävad emale. Kui laps on juba nii vana, et tema arvamus loeb (umbes 6-7-aastane), küsitakse temalt, kas ta soovib jääda ema või isa juurde. Kui tegemist on tüdrukuga, on prioriteet ka peale seda iga ikka veel emal. Juhul kui kumbki vanem ei saa ühel või teisel põhjusel laste hooldajaks hakata, on prioriteet järgmisena laste vanaemadel – emaemal enne, siis isaemal.

Kahjuks eiratakse paljudes kohtades tänapäeval neid naiste elementaarseid õigusi. Mida vähem on naine haritud, seda vähem ta oma õiguste kohta teab. Mida vähem ta oma õiguste kohta teab, seda vähem oskab ta oma lapsi õpetada ja seda ignorantsem on ka uus põlvkond oma religioossete õiguste ja kohustuste suhtes. Tegemist on suletud ringiga, mille murdmisega läheb arvatavasti veel hulk aega.

Polügaamia (tegelikkuses polügüünia)
Islam ei leiutanud polügüüniat. See eksisteeris aegade algusest ja ükski pühakiri polnud varem seda täpselt reglementeerinud. Islam piiritles polügüüniat, pannes ülemmääraks neli naist, kuid see on lubatud vaid teatud tingimustel. Näiteks on mehel kohustus kõiki oma naisi täpselt võrdselt kohelda, neile võimaldada täpselt samasugused elamistingimused (NB! Kui mees võtab teise naise, ei ole tal õigus sellevõrra esimeselt midagi ära võtta: kui esimene elas majas ja sai teatud summa majapidamisraha kuus, siis peab mees teisele naisele ostma täpselt samaväärse maja ja andma sama suure summa majandamiseks, mitte esimese maja ja majapidamissumma pooleks tegema!), nende vahel täpselt jagama ka oma aega.

Polügüünia võib nii mõneski situatsioonis osutuda praktiliseks lahenduseks, nagu näiteks peale suuri sõdu, kui mehi on vähe ja nii vallalisi kui lesknaisi palju. Peale II Maailmasõda kaalus Saksamaa ajutist polügüünia legaliseerimist, kuna riigi olukord oli väga täbar, kuid siiski viimasel hetkel loobus sellest mõttest.

Polügüünia on praktiline lahendus olukorrale, kus näiteks mehe esimene naine ei saa lapsi, aga mees tahaks lapsi, kuid ei soovi oma naisest lahutada. Ka on polügüünia väga inimlikuks lahenduseks näiteks olukorras, kus esimene naine on väga raskelt haige, võib-olla isegi täiesti kontaktivõimetu ja maailma suhtes mõistmatu, kuid mees ei taha temast lahutada, samas ei tohi ta ka armukest pidada (tuletame meelde näiteks olukorda "Jane Eyre’is"; ma isiklikult tean päris mitut taolist olukorda tänapäeva Eestis).

Huvitav võib tunduda fakt, et kuigi islam lubab mitmenaisepidamist, on see islamimaailmas siiski pigem erand kui reegel. Islamimaailm on statistiliselt palju monogaamsem kui seda on Lääne ühiskond, kuna Läänes on noormehel sageli mitu tüdruksõpra; vanematel meestel korraga naine ja armuke; ka vahelduvaid üheöösuhted võiks pidada tegelikult polügüüniaks, sest partnereid on ju palju.

MAJANDUSLIKUD ÕIGUSED
Islam andis naisele õiguse täiesti ise ja oma tahtmist mööda vallata oma vara. Ei naise isa, mees ega keegi muu isik oma mingit õigust tema varale või tema vara paigutamisele. Naise vara kuulub ainuõiguslikult vaid talle, samal ajal kui mehe vara kuulub ka tema perele. /…/

Kahjuks on ka selles küsimuses tänapäeval palju naisi, kes ei oska oma õigusi taga nõuda. Kui islami konverdid tavaliselt tunnevad oma õigusi paremini kui islamisse sündinud, siis majanduslike õiguste puhul on väga laialdane tendents, et ka Euroopa naissoost konverdid pigistavad "naise raha on naise raha, mehe raha on pere raha" küsimuses silma kinni – teenivad ja panustavad mõlemad, kuigi tegelikult peaks mees vastutav olema.

ÕIGUS END KATTA
Naise katmine on taas kord teema, mida Lääne ühiskond on islami juures väga vääriti mõistnud. Kuna islami seaduse järgi on naine indiviid ja ühiskonna täisväärtuslik liige, tuleb teda ka austada.

Islamieelses Araabias oli enda kinnikatmine vabade ja rikaste naiste privileeg; orjatarid olid aga kui "lihaturul". Kui orjatare turul müüdi, oli potentsiaalsel ostjal lausa õigus lasta orjatar täiesti alasti võtta, et "kaupa" korralikult enne ostmist uurida.
Islam andis kõigile naistele täisväärtusliku staatuse, mille juurde käib ka enda füüsise kinnikatmine, et naist ei hinnataks mitte tema välimuse vaid tema teadmiste ja tegude järgi. Islam keelustas isegi orjataride prostituuditööle sundimise, mis islamieelsel ajal oli väga levinud komme. /…/

Mees ja naine ei ole islamis omavahel mitte konkureerivad vaid üksteist täiendavad. Nad on võrdsed, kuid erinevad. Meestel on oma õigused ja kohustused ja naistel on oma õigused ka kohustused. Seega, mees ja naine ei ole oma erinevustest tingitult küll võrdõiguslikud (näiteks naisel on õigus, et tema abikaasa teda majanduslikult ülal peab, kuid mehel see õigus naise suhtes puudub), kuid peale kõigi plusside ja miinuste kokkuarvestamist võime siiski väita, et nad on võrdsed. Nad on Jumala silmis võrdsed ja nende üle mõistetakse ühtviisi kohut.

Tegemist on väljavõtetega Kätlin Hommik-Mrabte pikemast tekstist teemal, mida arutati TÜ eetikakeskuse kollokviumil "Naise roll perekonnas ja ühiskonnas islamimaailmas" 9. novembril 2011.
Täisteksti saab lugeda siin

Foto allikas: www.sxc.hu

Sisestas Liisa (verifitseerimata),

Kohe tahaksin küsida selle polügüünia kohta. Kas esimesel naisel on ka mingi sõnaõigus, kui mees tahab naisi juurde võtta?
Toodud praktilised põhjendused on üpris mõistetavad. Aga just nende juures tahaksingi seda küsida. Näiteks, kui esimene naine ei saa lapsi. Kas ta peaks andma oma nõusoleku, et mees saaks neid teise naisega? Ja kui siis veel välja tuleb, et lastetuse põhjus on hoopis mehes...

Sisestas Kätlin Hommik-Mrabte (verifitseerimata),

Naine ei saa keelata mehel teisi naisi juurde võtta, kuid naisel on islami seaduse järgi õigus panna abielulepingusse tingimus, et mees peale teda ei tohi enam kellegagi abielluda. Kui mees selle tingimusega nõustub ja alla kirjutab, siis see küll ei muuda kehtetuks järgnevaid abielulepinguid teiste naistega (nagu kui ärimees petab üht klienti, siis ei muuda see kehtetuks lepinguid teistega), kuid juhul kui mees tõesti abiellub teise naisega, siis saab esimene naine oma abielu selle mehega kehtetuks tunnistada (kuna tingimusi on rikutud) ja mees on Jumala silmis patune (kuna on rikkunud ühe kõige pühama lepingu - abielulepingu - tingimusi).
Naisel on õigus ka lahutust saada, kui ta mees tahab võtta teise naise, aga ta ei ole sellega nõus.
Tänapäeva praktika näitab, et väga paljudes nendest islamiriikidest, kus polügüünia on veel lubatud, on teise naise võtmiseks vajalik esimese naise ametlik nõusolek (näiteks Marokos ja Alžeerias).
Kui lastetuse põhjus on mees, siis selle argumendiga on naisel väga lihtsalt lubatud lahutust saada, ilma mehe arvamust isegi küsimata. Polüandria (mitme mehe pidamine) islamis aga lubatud ei ole, kuna: 1) väga suur enamik naisi ei tahakski endale mitut meest; 2) ühiskonna kriisiolukordades (näiteks peale sõda) on naisi üle, mitte mehi; 3) tavaline naine ei oleks suuteline seksuaalselt rahuldama 2-4 meest (ja abielu mõte islamis on, et inimesed ei \"vaataks\" väljapoole lubatud piire); 4) laste sünni puhul tekivad igasugused probleemid, nagu näiteks, et kes on isa (DNA testid on väga uudne tehnoloogia ja tänapäevalgi paljudele kättesaamatud), kes kellelt pärib jne.

Sisestas Aare Luup (verifitseerimata),

Antud propagandistliku teksti põhiaosa tegeleb sellega, kuidas asjad ideaalis võiksid olla:\"Mees ja naine ei ole islamis omavahel mitte konkureerivad vaid üksteist täiendavad. Nad on võrdsed, kuid erinevad.\"
Samas nõustutakse, et neil ideaalidel puudub otsene seos empiirilise tegelikkusega: \"Kahjuks on ka selles küsimuses tänapäeval palju naisi, kes ei oska oma õigusi taga nõuda.\" \"Tänapäeval on üheks palju arutatud küsimuseks islamimaailmas just naiste hääleõigus. Paljudes riikides on see olemas, kuid paljudes siiski kas väga värske või olematu.\"
Tekst ei ole ka vaba silmatorkavatest vastuoludest:\"Jumala loominguna on naisel ja mehel sama staatus. Jumal ei pea meest kuidagi auväärsemaks, tähtsamaks või olulisemaks kui naist või vastupidi.\" versus \"Sellest hetkest, kui naine on abielus, on tal õigus oma abikaasapoolsele täielikule ülalpidamisele.\"

Teksti autoriga tuleb nõustuda selles osas, et Muhamedi näol on tegemist olulise naiste õiguste parandajaga ning üldse tolleaegse olukorra reformaatoriga.
Samas ei ole islamis endas kunagi hiljem reformatsiooni toimunud. Mitte ainult ei tule Koraani teksti biblitsistlikult- fundamentalistlikult tõlgendada, vaid too tekst ise kui selline on selles religioonis püha. Seega puudub võimalus hermeneutilise distantsi loomiseks (nagu näiteks suhtuvad kristlased eelkõige Vanassse Testamenti.) Koraani tekst ise aga ei jäta oma tonaalsuselt mingit kahlust- naistesse suhtutakse enamasti sarnaselt omandiga- näiteks kariloomadega.

Teksti dekonstruktsiooniga jätkates näeme seda, et autor ise \"laseb õhku\" oma väite mehe ja naise võrdsusest islamis: \"3. Õigus ülalpidamisele: Sellest hetkest, kui naine on abielus, on tal õigus oma abikaasapoolsele täielikule ülalpidamisele. Mees peab teda toitma, katma ja kõik tema majanduslikud vajadused rahuldama ka juhul, kui naine ise töötab. Seadus näeb ette, et naise raha on naise raha, kuid mehe raha on pere raha. Naisel on õigus töötada, kuid tal pole selleks kohustust.\"
Kui naiselt ei oodata võrdset panustamist suhtesse ja perekonna käekäiku, vaid toodud mõttekäigu kohaselt on ta lihtsalt ülalpeetav ehk abivajaja, siis tegelikus elupraktikas läheb täide just see, mida teksti autor nii kangekaelselt eitada püüab: \"Naine on indiviid, austusväärne ühiskonna liige, mitte kellegi isiklik omand, mängukann või iluasi.\"
Tasakaalutus suhtesse panustamisel on problemaatiline mitte seetõttu, et nii on mehel raskem, vaid seetõttu, et igapäevast elu jälgides kogeme: igale inimesele on Jumalast \"sisse ehitatud\" tasakaalu ehk õiglustunne. Kui üks panustab kuhugi teisest rohkem, tajutakse seda ühel hetkel ärakasutamise ja ebaõiglusena, millele võib järgneda reaktsioon kas enese huvide mahasalgamise, füüsilise vägivalla või \"hoolealuse\" alaväärsemaks pidamise näol.
Ülapeetav naine ei ole seega mingi heaolu näitaja, vaid igand sellestsamast maailmavaatest, mis naist täisväärtuslikuks ei pea.

Tekst ei ole vaba ka mitmetest muudest küsitavustest. Seega saab dekonstruktsiooni järel teha järelduse: teksti autor ka ise ei usu enda poolt edastatavat sõnumit, vaid püüab seda alateadlikult saboteerida paigutades sinna ilmseid ebakõlasid.
Mulle tundub, et autor ei räägi nii mitte seetõttu, et tahab kuulutada tõde, vaid konkreetselt temale on kuidagi mugav ja sobilik antud maailmavaatega elada.
Mida ei saa keelata. Kuid mis oleks ilusam otsesõnu välja öelda.

Sisestas Triin (verifitseerimata),

Küsimus on ju tegelikult kahes teguris

a) islami ja konteksti vaheline suhe - st islam Eestis ei ole ju sama, mis Islam Saudi Araabias

ning

b) õiguse ja kohustuse küsimuses - kuni asi on õigus, on kõik roosiline; kui asjast saab kohustus, võib see keerata õiguse iseenese vastandiks.

Sisestas Laura (verifitseerimata),

saan aru, et see tekst tõepoolest käsitleb, nagu pealkirigi ütleb, rolle ja õigusi ALGALLIKATES. Sellele pole suurt vastu vaielda.
Kui rääkida tänapäevast, keskendumata autori korduvalt rõhutatud asjaolule, et siin-seal naised pole teadlikud ja õigusi rikutakse, siis minu jaoks jääb kummitama just selle kirjelduse staatilisus. Kas naisel/mehel on õigus osaleda 14 sajandi vanuste tavade, rollide, õiguste tõlgendamises, kohandamises, uuendamises? Minu meelest on see üks põhilisi õigusi, mis elamisväärse elu juurde peaks kuuluma. Kuidas islamimaades sellesse suhtutakse?
Kuivõrd võib naine otsustada, et ei, ma ei taha kasutada oma ÕIGUST end katta? (mõistan küll, et küsin kole üldistavalt ja neid katmistavasid on ka väga erinevaid). Kuivõrd juhtub sellist asja, et see, mis siin on kirjeldatud õigusena, muutub naisele kohustuseks? Kas see on siis ka algse mõtte väänamine/teadmatus/õiguste eiramine?

Sisestas Aare Luup (verifitseerimata),

Teate armsad sõbrad, mis ma ütlen! :)

Ka paljud naised ise ei poolda võrdsete õigustega ühiskonda. (Rõhutan, et mittepooldajaid on ehk samapalju nii Saudi- Araabias, kui Eestis.)
Paljud naised igatsevad Isakuju, kelle poole alt üles vaadata. Kellele toetuda. Mitte ainult raskel hetkel, vaid alati, kui võimalik ja mugav. Keegi, kes alati kaitseks ja hooliks. \\\"That I`m sheltered by Your heart\\\", nagu tabavalt laulab minu noorusaja bänd Roxette.

Aga kallid naised- pange tähele mu sõnu!:) MIKS TE ARVATE, ET MEHED SEDA KÕIKE EI TAHA?!
Jah, ka meestel on küllaltki tihti olukordi, kus nad ei tea, mida teha. Millised otsused oleksid perekonna jaoks pikemas perspektiivis kõige paremad? Kas keerata paremale või vasakule? Mis saab meie laenu tagasimaksetest nüüd, kus mul pole enam tööd? Kuidas kasvatada oma lapsi korralikeks inimesteks ilma liigset jõudu kasutamata? Mis selle kõige mõte on?

Ka mehed tahaksid panna pea Isa sülle ja tunda seda, et neid seal edasi kantakse ja Isa ütleb, et küll kõik läheb hästi. Ma tean mida teha. Ma hoolitsen teie kõigi eest.

Ka meestel on vaja isakuju.

SEETÕTTU ei saa olla sellist põhjendust, et \\\"Kanna mind kukil kallis mees, ma ise olen ju naine ja ma ei jaksa!\\\"
Me kõik peame tahes ehk tahtmata jaksama elada oma võimete piires. Meestel ona naistele midagi olulist öelda ja anda ja naistel on meestele midagi olulist anda ja öelda.
Põhjendada mingi ideoloogiaga kummagi soo ülemust või alamust on rumalus.
EI OLE MUUD VÄLJAPÄÄSU, KUI VÕTTA VASTUTUS OMA ELU EEST ENESE PEALE. Isakuju on abiks, kuid tema ei saa meie elu eest vastutada. On vaja lõpetada järjest uute isakujude otsingud, kelle seljas saaks elada ning selle asemel saada täiskasvanuks.
Täiskasvanud suhe on suhe kahe võrdse (kuid mitte tingimata sarnase) partneri vahel. Muud väljapääsu ma ei näe. Püüd teisest midagi rohkem välja manipuleerida, kui ise vastu annad- see ei vii pikemas ajaperspektiivis kuhugi.
Inimene valib kõigepealt oma eluvaate ja siis seda õigustava ideoloogia või teoloogia. Ma arvan, et kõigi meiega on see nii.

Sisestas Ideoloogia (verifitseerimata),

Koraan toimib ainult kultuurlises kontekstis, nimelt ei ole koraani läänelik seletus oluline. Koraan realiseerub ainult hõimuühiskonnas, milles naised on olnud alati alamad, samas enne Islami oli naiste seisukord veel kehvem, siiski ei ole naine islamis kunagi olnud mehega võrdne subjekt, seda arvas Muhamed ise paljudes kutuurliselt teistest pärimuses. Islami pärimus, õigus ja tava põhineb veel nn prohveti pärimustele, milles on naise- mehe selge ja üsna jõhker eristamine, mille filosoofiline alus põhineb juudi pärimusest.

Sisestas Uku (verifitseerimata),

Ma ei tunne küll islami seadust ja ajalugu nõnda hästi, et väga veendunult siin mingit vastuseisukohta esitada, aga väheke kahtlust äratab see väide, et islami-eelsel ajal naiste olukord tõepoolest tunduvalt hullem oli kui pärast islami tulekut. Oli ju ta esimene naine, Hadidža, kelle ta võttis enne uue usu kuulutamist, Mekas täitsa soliidse staatusega, mis võiks viidata sellele, et ka enne islamit ei pidanud naised täiesti allaheidlikud olema. On ju ka radikaalsemaid hääli, näiteks Uku Masing, kelle järgi just islami tulekuga vähenes naiste vabadus araabia ühiskonnas. Samas Masing ei sallinud islamit eriti, nii et ehk on tegu kallutatud arvamusega. Kallutatust võiks samas eeldada ka muslimitelt, kui nad islamiaega kiidavad.

Mis mulle antud juhul ennekõike huvitav tundub, on hoopis küsimus, miks ikkagi mingi religiooni esindaja tunneb end kohustatuna demonstreerima oma usu suhtelist vastavust modernsetele väärtustele. Näitks tuhat aastat tagasi oleks säärane ülesanne usklikule ilmselt täiesti napakas tundunud. Praeguseks ajaks on aga teatav väärtusraamistik omandanud säärase autoriteedi, et pühakirja mõõdetakse selle raamistiku valguses, mitte vastupidi. Sarnane tendents väljendub ka tendentsis eri religioonide sees mingil moel demonstreerida, et oma usk on teadusega kooskõlas. Isegi kreatsionistide hulgas on teooria teaduslikkus ikkagi lõppkokkuvõttes see, millele apelleeritakse. Nii teaduse autoriteedi kui ka naisõigusluse ideed paistavad kuuluvat just lääne kultuurile ajalooliselt omasesse mõttemudelisse. Mulle seega tundub, et kui usklik tunneb vajadust demonstreerida oma usu kooskõla nende ideedega, siis on tema usk juba olulises mõttes transformeerunud, võrreldes selle olukorraga, kus seda vajadust veel polnud. See teeb minusugusele sekularistile muidugi rõõmu, aga peale rõõmustamise tasuks seda transformatsiooni rohkem artikuleerida.

Sisestas stella roland (verifitseerimata),

minu nimi on Stella Roland pärit seattle WA-st. pärast abiellumist 3 aastat olen olnud 2 kuud lahutus. mu mees jättis mu maha ja läks tagasi oma endise naise juurde, kes ta tegelikult tema endise abikaasa hooleks jättis. ta lahkus oma mehe juurest ja tuli siis minu abielu hävitama, mina ja meie 4 last oleme kurvad ja masenduses, vaadates iga päev uksele ja aknale ning arvame, et mu mees tuleks talle meelde ... aga ta ei teinud seda kunagi. mida? mu Californias elav õde rääkis mulle selgeltnägijast nimega +2348153044210 või emil agadagaspiritualhome [at] gmail.com, see õigekirja rull tegi minu jaoks õigekirja, mis töötas 24 tunniga. mu abikaasa tuli järgmisel päeval tagasi ja keeldus koos lahkumast, kuni ma talle andeks andsin. Ma helistasin talle politseisse ja ta hakkas nutma, et tahab mind tagasi, et tal on kahju oma perekonna hooletussejätmise pärast naise pärast, kes jättis ta mujale meheks. nüüd on juba 4 päeva möödas ja ta tahab mind ikka tagasi või ei sööks ta üldse. ta ütles, et ta nälgib ja sureb, kui ma teda tagasi ei võta. see õigekirjaoskus on fantastiline, ma olen nii õnnelik, et mu mees tahab kõigi vahenditega tagasi tulla. Ma armastan seda õigekirja ratturit minu perekonna aitamise eest.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
5 + 14 =
Lahenda lihtne matemaatiline tehe näitamaks, et sa ei ole spämmirobot.