Väärtuskasvatuse konverents kaasavast õpetamisest
Tartu Ülikooli eetikakeskuse 4. väärtuskasvatuse konverents
Ühiskonna ootused ja kooli muutused.
Tuupimiskoolilt kaasava ja elava õpetamiseni
8.–9. detsembril 2011, Tartus, Dorpati konverentsikeskuses
Päevakava
Ettekannete slaidid ja tekstid
Eesti ühiskond ootab, et koolis kasvaksid targad, loovad, ettevõtlikud, ausad, sallivad, osalustahtelised ja vastutustundlikud noored. Seni on Eesti koolis peetud kõige olulisemaks teadmiste edastamist, mitte isiksuse kasvatamist. Muutused on juba silmapiiril, sest põhikooli ja gümnaasiumi uued riiklikud õppekavad räägivad pädevustest, kujundavast hindamisest, väärtuspõhisest ja väljundipõhisest õpetamisest. Seega muutuvad teadmiste kõrval tähtsaks ka oskused ja hoiakud. Ent kui oskustega osatakse veel midagi peale hakata, siis hoiakute mõistmisel ja käsitlemisel valitseb praegu ebakindlus ja segadus.
Neljandal väärtuskasvatuse konverentsil arutletakse selle üle, kuidas teha nii, et haridusdokumentides kirjas olev ka tegelikult ellu jõuaks. Mil määral tänane Eesti kool teostab pädevuspõhist õpet? Millised on pädevuspõhisele õppele ülemineku eeldused ja takistused? Kas vajame teistsugust koolide tulemuslikkuse hindamise mudelit? Kuidas tuleks õpetajaid koolitada, et nad suudaksid toetada õpilaste pädevuste kujunemist, mitte ei piirduks vaid teadmiste edastamise ja kontrollimisega? Milliseid (aktiiv)õppemeetodeid tuleks koolis kasutada, et toetada väärtuskavatust ja pädevuste kujunemist? Mismoodi aitaks õpilaste enesehindamine ja individuaalne tagasisidestamine suurendada õpilaste õpihimu ja koolirõõmu?
Konverentsil püüame leida vastuseid neile küsimustele ja õpime töötubades tundma ka mõningaid aktiivõppemeetodeid. Kui eelmisel kolmel väärtuskasvatuse konverentsil oleme õppinud tundma Soome, Taani ja Suurbritannia kogemust, siis seekord on kavas tutvuda Kanada kogemusega kaasaval õpetamisel ja õpilaste enesehindamisel. Konverentsil antakse üle ka traditsioonilised rändauhinnad parimale väärtuskasvatuse koolile ja lasteaiale.
Neljapäev, 8. detsember 2011
9.30–10.00 Registreerimine
10.00–10.15 Tervitussõnad – Haridus- ja Teadusministeeriumi asekantsler Kalle Küttis
10.15–10.45 Avasõnad – Margit Sutrop (Tartu Ülikooli eetikakeskuse juhataja, praktilise filosoofia professor)
Pädevused ja hindamine
10.45–11.30 RÕK abiga tuupimiskoolilt õpiühiskonda – Maria Jürimäe (Tartu Ülikooli haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskuse teadur)
11.30–12.00 Kohvipaus
12.00–13.00 Õpilaste enesehindamine kui võti õpilaste paremaks motiveerimiseks: Kanada kogemus – Reet Marten-Sehr (Toronto, Pearson Canada Professional Learning Services konsultant). Ettekanne on eesti keeles.
13.00–14.00 Lõuna
Kaasav õpetamine
14.00-14.45 Õpetaja kui väärtuskasvatuse võtmeisik – Inger Kraav (Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi emeriitdotsent)
14.45 –15.30 Koolijuht kui väärtusarenduse võtmeisik: Saaremaa Ühisgümnaasiumi kogemus – Viljar Aro (Saaremaa Ühisgümnaasiumi direktor)
15.30-16.00 Riikliku väärtusprogrammi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames 2011. aastal toimunud konkursside võitjate väljakuulutamine
16.00–16.30 Kohvipaus
16.30–17.45 Paneeldiskussioon "Tuupimiskoolilt kaasava ja elava õpetamiseni"
Paneelis osalevad:
Haridus- ja Teadusministeeriumi asekantsler Kalle Küttis
Saaremaa Ühisgümnaasiumi direktor Viljar Aro
Eesti Õpilasesinduste Liidu esindaja Martin Paluoja
Ülenurme Gümnaasiumi inglise keele õpetaja Karoliine Piksarv
Tartu Hariduse Tugiteenuste Keskusest Astra Schults
Paneeli juhib prof. Margit Sutrop
17.45-18.00 Päeva lõpetamine
Reede, 9. detsember 2011
Imed on võimalikud
9.30–9.45 Sissejuhatus teise päeva
9.45–10.30 Miilitsast politseini: Muutuste võimalikkusest Eesti Politsei näitel – Raivo Küüt (Politsei- ja Piirivalveameti peadirektor)
10.30–11.15 Kuidas tõsta õpetaja positsiooni ühiskonnas ja mõju haridusküsimuste arutelus – Marju Lauristin (Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni instituudi sotsiaalse kommunikatsiooni professor)
11.15–11.45 Kohvipaus
11.45–12.15 Eesti kooli suutlikkusest muutusteks – Anita Kärner (TÜ haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskuse vanemteadur)
12.15–13.15 Lõuna
13.15–13.45 Kuidas välishindamine saab toetada pädevuspõhist õpetamist? – Kadri Peterson (Haridus- ja Teadusministeeriumi välishindamise osakonna juhataja)
Aktiivne õppimine
13.45–14.30 Seminar. Draama väärtuskasvatuse teenistuses: etendus ja arutelu
14.30–16.30 Aktiivõppemeetodite töötoad
- Avastusõpe – Juta Jaani
- Lastega filosofeerimine – Egle Säre
- Assessment for learning – Reet Marten-Sehr
- Draamaõpe – Katrin Nielsen
- Kujundav hindamine – Leelo Tiisvelt
- Õuesõpe – Mikk Sarv ja Kristel Vilbaste
- Narratiivõpe – Olga Schihalejev
- Muuseumipedagoogika – Kaari Siemer (Linnamuuseum)
- Iseloomukasvatus läbi heategevuse – SA TÜK Lastefond (Taimi Ruusmäe ja Anne Orav Tartu Kivilinna Gümnaasiumist)
- Väärtusselitus – Märt Põder
- Informatsiooni- ja kommunikatsioonitehnoloogiad – Anne Villems ja Pille Pruulmann-Vengerfeldt
Konverentsi toetavad ja aitavad korraldada Haridus- ja Teadusministeerium riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames. Täname Tartu Lille Maja konverentsi korraldamise toetamise eest.