Väärtuskasvatus ja aineõpe õpetajakoolituses | Eetikaveeb

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2, ruumid 116–121, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116–121, 51005 Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51005 Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51005 Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 309–352, 51005 Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003 Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    Lossi 3, 51003 Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090 Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004 Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a–29, 50103 Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36–301, 51003 Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 6310
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409 Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20–324, 50409 Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003 Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307 Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012 Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411 Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003 Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 50406 Tartu
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5–205, 51005 Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46–208, 51014 Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46–208, 51005 Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    737 5445
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618 Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi 1, 50411 Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411 Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    737 5860
    Faculty address: 
    Narva mnt 18, 51009 Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    737 5027
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b–134, 51010 Tartu
  • Tartu observatoorium
    Faculty phone: 
    737 4510
    Faculty address: 
    Observatooriumi 1, Tõravere, 61602 Tartumaa
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411 Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    737 5702
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    737 5581
    Faculty address: 
    Uppsala 10, 51003 Tartu
  • genoomika instituut
    Faculty phone: 
    737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010 Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51003 Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51003 Tartu
Tugiüksused
  • ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus
    Faculty phone: 
    737 6339
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • grandikeskus
    Faculty phone: 
    737 6215
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003 Tartu
  • hankeosakond
    Faculty phone: 
    737 6632
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51005 Tartu
  • kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090 Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51005 Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014 Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 18–244, 51005 Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 102, 104, 209, 210, 50090 Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    737 5620
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090 Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51005 Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • SA Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a–106, Tartu

Väärtuskasvatus ja aineõpe õpetajakoolituses

2. November 2011 - 12:36 -- Katrin Velbaum
Foorumid: 

Teadlikkus väärtuskasvatuse teemast nii teoreetilises kui ka praktilises tähenduses ei ole praeguses Eesti koolis just ülearu suur. Eduko programmi uuringugrandi "Õpetajate väärtuskasvatuse alase pädevuse tõstmine õpetajakoolituses" tulemused ütlevad sama ka Eesti õpetajakoolituse kohta. Kui ainepädevuste puhul peaks tavaarusaama kohaselt ülikool üldhariduskoolile teenäitajaks olema, siis miks väärtuskasvatusega see nii ei ole? Kas võib öelda, et väärtuskasvatus on olemuslikult erinev kõigist teistest ülikoolis õpetatavatest ja uuritavatest valdkondadest? Kui jah, siis mille poolest?

TÜ eetikakeskus on nüüdseks pea kolm aastat või rohkemgi oma ühiskonnale suunatud tegevuste seas rõhutanud väärtusarenduse tähtsust koolides ja õpetajate väärtuskasvatuse alase pädevuse suurendamise olulisust. Algklasside õppematerjalid nagu värvilised kaardid tähtedega

Tihti on arutlustes üles kerkinud küsimus, kust peaks tegevust alustama. Kas koolijuhid on võtmeisikud, kes innustaksid õpetajaskonda uutmoodi tegutsema? Või peaksid õpetajad täiendõppe kaudu saavutama vajaliku kompetentsi, mille tulemusena kool tervikuna suunduks tuupimiskeskselt õpetamisviisilt õpilase isiksuse arengut toetava käsitluse suunas? Või äkki tuleks esmajärjekorras õpetajakoolitus ümber korraldada selliselt, et ülikoolidest üldhariduskooli suunduvad noored oleksid vähemalt kuulnud õpetamisest mingis muus võtmes kui pelgalt tunni andmine?

Tundub, et erinevalt paljudest teistest, on küsimusele "kust peaks alustama?" olemas "lihtne vastus": alustama peaks igal tasemel. Ja tasemeid ning valdkondi on rohkem, kui eelnevalt mainitud. Väärtuskasvatuse tähendus on kindlasti sõltuvuses lastevanemate ootustest, meediatrendidest jne, jne.

Eduko programmi abil oli TÜ eetikakeskusel võimalus uurida, missugune on TLÜ ja TÜ õpetajakoolituse olukord väärtuskasvatuse seisukohast vaadatuna, kas ja mil viisil praegu tudengeid väärtuspädevuste arendamisel toetatakse.

Uuringu tulemused ei olnud just kõige rõõmustavamad.
Kuigi 2011. aasta põhikooli ja gümnaasiumi õppekavades on väärtuste teema tähtsust rõhutatud – õpetajatelt oodatakse, et nad suudaksid väärtuskonflikte lahendada, enese ja teiste väärtushoiakute ja -hinnangute üle argumenteeritult arutleda ning koolikultuuris avalduvaid väärtusi märgata ja analüüsida – tuli uuringust välja, et süstemaatiliselt ei ole õpetajakoolituse õppekavadesse väärtuskasvatust ega väärtuskasvatuse meetodeid integreeritud. Võib isegi väita, et väärtuste teema oli normatiivsetes dokumentides üleüldse puudu või oli see minimaalselt esindatud.

Sageli ei pruugi aga deklaratsioonid ja normatiivsed dokumendid tegeliku eluga kokku minna. Ehk siis on õpetajakoolituse loengutes, seminarides ja koolipraktikas väärtuskasvatus siiski sees, mis sest, et ametlikes kirjetes vähe esindatud? Ilmselt ongi nii, kui lähtuda arusaamast, et väärtuskasvatus käib paratamatult õpetamisega kaasas, ükskõik kas seda teadvustatakse või mitte. Juba oma eeskujuga rõhutavad õppejõud teatud väärtushoiakuid rohkem kui teisi.

Vahest on siis kõik korras, normatiivsed tekstid (õppekavad) on tegeliku tavaga (loengute, seminaride ja praktikaga) võrreldes siiski teisejärgulised? Et siis – las olla nii nagu on?
Uuringust aga tuli ka välja, et õppejõudude endi teadlikkus väärtuskasvatusest (st teadlikkuse diapasoon) on väga erinev. Oli neid, kelle jaoks väärtuste teema oli põhjalikult läbi mõeldud, aga oli ka neid, kelle teadmised piirdusid mõne üksiku väärtuskasvatuse aspekti või meetodiga.

Siit tulenebki peamine küsimus: kas väärtuskasvatuslik pädevus on millegi poolest muudest pedagoogilistest pädevustest olemuslikult erinev? Kas väärtuskasvatuse puhul võime eeldada, et "küll see tuleb iseenesest" või et "küll kogemus õpetab"? Ja õpetajakoolituse õppekavade puhul, et väärtused ei peagi olema integreeritud, sest on ju näiteid headest õppejõududest, kes suudavad väärtuskonfliktide lahendamist õpetada ja harjutada tulevasi tudengeid enda, õpilaste ja lastevanemate väärtuste üle reflekteerima?

Autor: Katrin Velbaum

Foto allikas: www.sxc.hu

Vaata lisaks:
Väärtusarendus
Haridus ja eetika

Sisestas Liisa (verifitseerimata),

Mina ütleksin küll, et ei tohiks akrediteerida ühtegi õpetajakoolituse õppekava, mille läbinu ei ole kaasa saanud oskusi praegu kehtiva õppekava rakendamiseks. Pole mõtet koolitada õpetajaid isolatsioonis kehtivast õppekavast, sest see ootab neid ju koolis ees.

Sisestas blah (verifitseerimata),

Kui jutt on väärtuskasvatusest (eriti õpetajate puhul), siis on minu jaoks alati olnud küsimuseks see, et kas tegu saab üldse olla millegagi, mida õpitakse tegema. Nagu õpitakse ajalugu, et olla ajaloo õpetaja või õpitakse üldiseid didaktikalisi teadmiseid.

Kas pole ehk nii, et kuna väärtuskasvatus oma olemuselt ei peaks olema õigete väärtuste õpetamine ja kontrollimine, siis ei saa väärtuskasvatus pädevuse õpetamine ise samamoodi olla selline tehniline tegevus?

Juhul kui nii, siis peaks vast alustama neist inimestest, kes praegu tulevasi õpetajaid koolitavad? Muidugi sellisel juhul läheks aastakümneid(?) enne kui kõik tegevõpetajad vastava pädevuse omandaksid. Ning arvestades, et Eesti riik pole olnud just kõige edukam ühe konkreetse plaani, mis kestab kauem kui 5 aastat, järjepidevas elluviimises, siis vist jäämegi neid väärtuskasvatuslikuld pädevaid koole ootama.

Sisestas L (verifitseerimata),

Kas peab just alustama õpetajakoolituse õppejõududest. NO tore oleks. Aga teine võimalus on lihtsalt tuua sisse värsket verd. Kutsuda vastavaid aineid andma inimesi, kes seda juba jagavad.
Väärtuspädevuse \\\"õpetamine\\\" ei saa olla tehniline tegevus, aga kindlasti on selleks vaja ka ettevalmistust. Tähelepanemise oskust. Arutlemise oskust. Teema valdamist (mitte et mis õige ja vale, vaid et mis variante on). Iseenesest teadlik olemist.

Sisestas E. (verifitseerimata),

Väärusõpetus on kindlasti oluline osa õppekavades. Kuna väärtuste õpetamine on mitmetahuline probleem, siis ei ole sellele kindlasti ka ühte selget vastust lihtne anda. Uutes õppekavades on välja toodud ka selgelt väärtusõpetuse mõiste (väärtuspädevus – suutlikkus hinnata inimsuhteid ning tegevusi üldkehtivate moraalinormide seisukohast; tajuda ja väärtustada oma seotust teiste inimestega, loodusega, oma ja teiste maade ning rahvaste kultuuripärandiga ja nüüdisaegse kultuuri sündmustega, väärtustada loomingut ja kujundada ilumeelt). Seda kõike on üksikosadena väga keeruline õpetada. Samuti jääb alati õhku küsimus, et kas neid väärtusi peaks õpetama otse või läbi situatsioonide, probleemide lahendamise. Pedagoogilisest psühholoogiast on teada, et väärtusi on võimalik õpetada kolmel viisil: otsesel õpetusel, selgitamisel ja analüüsil. Otsese õpetamise korral toimub väärtuse sagedane kordamine ja õpilasti tasustatakse soovitava käitumise eest. Selgitamise korral lülitatakse õpilased erinevatesse tegevustesse, kus nad saavad järele mõelda oma tegevuse üle ja tagajärgede üle ja analüüsida enda elustiili, leidmaks selle tagapõhjaks olevaid peidetud väärtusi. Selline kasvatusmeetod on peamiselt vabakoolis. Ja viimase meetodi korral on põhirõhk väärtusprobleemide analüüsil ja otsuste langetamisel kooskõlas reaalse elu sündmuste ning väärtusnormidega. Kõikidel meetoditel on oma plussid ja miinused. Tuleb valida meetod, mis on õpetajale endale sobivaim. Peamine on see, et väärtused saaksid õpetatud (kui nii üldse väljendada võib). Kui õpetaja on piisavalt pädev oma aines ja ka inimesena laia maailmapildiga, siis ei tohiks ka väärtuste edasi andmisega probleeme tekkida. Vahel aga võtavad ka õpetajad ühte või teist asjad võib-olla liialt enesest mõistetavalt ja unustavad ära, et õpilased ei pruugi arugi saada.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
1 + 4 =
Selle lihtsa ülesandega tõendate, et te ei ole spämmirobot.