Kooli väärtusarenduse analüüs ühe väärtuse näitel
Tartu Ülikooli eetikakeskus kuulutab riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames välja konkursi koolidele. Sel aastal keskendub konkurss väärtusarenduse analüüsile, seades analüüsi keskmesse ühe kooli poolt valitud väärtuse. Väärtusarendus on üks võimalus koolikultuuri teadvustada ja seda mõjutada nii, et koolis oleks veelgi parem olla. Konkursist osavõtmine annab hea võimaluse harjutada, kuidas oma koolis väärtustega seotud küsimusi analüüsida ja väärtusarenduslikke sihte seada.
Konkursi tulemused:
Tiitli "Väärtuskasvatuse kool 2011" pälvis Tartu Veeriku Kool.
Konkursil tunnustati:
- Miina Härma Gümnaasium
- Tartu Kivilinna Gümnaasium
- Tallinna Konstantin Pätsi Vabaõhukool
***
Konkursi eesmärk:
1. Koolide väärtusarenduse alase võimekuse suurendamine metoodiliste analüüsimaterjalide abil.
2. Koguda ja tunnustada koolide praktilisi kogemusi väärtuste sõnastamises, selgitamises ja analüüsimises.
3. Innustada koole väärtusarenduse analüüsi meetodeid oma väärtuskasvatuse läbiviimise analüüsimisel ka edaspidi kasutama.
Oodatud on konkursitööd, mis:
1. Kirjeldavad koos näidetega, kuidas koolis ühele konkreetsele väärtusele tähelepanu pööratakse.
2. Tutvustavad protsessi, mille käigus kool esile tõstetud väärtuse välja valis.
3. Märkavad ja analüüsivad selle konkreetse väärtuse seisukohalt arenemisvõimalusi ja kohti, millele tahetakse edaspidi suuremat tähelepanu pöörata ja kus soovitakse teiste häid kogemusi rakendada.
4. Lisavad analüüsile kirjeldusi (tekstina või videolõikudena) algmaterjalist (näiteks lugudest, mida tunnis jutustati; vaidlustest tunnis, mängudest, mida vahetunnis mängiti; etendustes, mida aktusel etendati jne), mille põhjal on analüüs teostatud.
Analüüsi alused
Selleaastase konkursi raames palume koolil võtta vaatluse alla materjal "Väärtusarenduse analüüs - miks ja kuidas?". Soovitame koolil välja valida ühe materjalis kirjeldatud analüüsimeetoditest ja selle abil üht oma põhiväärtustest käsitleda. Ühele meetodile ja ühele väärtusele korraga keskendumine võimaldab nimetatud väärtust süvitsi uurida ning väärtusarenduse analüüsi metoodikaga tutvust teha.
Hindamisel võetakse arvesse:
- Lisamaterjali kasutamist
- Põhjalikkust ja kriitilisust analüüsi läbiviimisel ja selle kirjeldamisel
- Töö terviklikkust
Koolitused ja auhindamine
Konkursist huvitatutel on ettevalmistava tegevusena võimalik 2011. aasta septembris osaleda koolitusseminaril, kus saab tutvuda Saaremaa Ühisgümnaasiumi väärtuskasvatusalase kogemusega. Saaremaa Ühisgümnaasiumit tunnustati eelmise aasta konkursil tiitliga "Väärtuskasvatuse kool 2010". Koolituse kohta avaldatakse täpne toimumisaeg aadressil www.eetika.ee
Ka selleaastase konkursi alusel antakse välja tiitel "Väärtuskasvatuse kool 2011".
Konkursitööde hulgast valitakse välja põhjalikumad, mille esitajaid auhinnatakse detsembris Tartus toimuval väärtuskasvatuse konverentsil. Osalejate konkursitööd või väljavõtted nendest avaldatakse eetikaveebis kokkuleppel autoritega. Põhjalikumad tööd esitanud koolide esindajad kutsutakse koolitusele, et ühises ümarlauas tagasisidet anda ja kogemusi vahetada.
Tööde esitamise tähtaeg on 1. november 2011. a.