Väärtused ja valikud – lühinäidendite võistluse tulemused
TÜ eetikakeskus kuulutas riikliku programmi "Eesti ühiskonna väärtusarendus 2009–2013" raames välja lühinäidendite võistluse.
Parimaks tööks tunnistas 6-liikmeline žürii Tiina Teppo töö "Mis siin toimub?" Mis siin toimub.pdf
Teise koha omanikuks on töö "Tegu teisel pool piire" (Kätlin Padesaar) b64eed5cff0901d035283012fd1eb883.pdf
Kolmandat kohta jagavad näidendid "Vanapagan ja Peetrus" (Piret Uulma) Vanapagan ja Peetrus.pdf
ning "Vabadus valida?!" (Kadi Kronberg) Vabadus valida.pdf
Žürii otsustas välja anda ka kaks eripreemiat:
Eripreemia vormiotsingute eest tööle "Süüdi mõistetud" (Kätlin Padesaar) ning õpilase eripreemia tööle "Andestus" (Anna-Maria Uulma).
Töid hindasid Ülle Kauksi, Laura Lilles-Heinsar, Rain Mikser, Aare Pilv, Hele Riit-Vällik ning Mari-Liis Tina.
Võidutöödega saab tutvuda uuel aastal ilmuvas lühinäidendite kogumikus. Täpsem info lisandub eetikaveebi.
***
Konkursi tingimused
Võistlusele ootame eetilisi vastuolusid või valikuid kirjeldavaid lugusid, mille lavastusi saaks kooli keskkonnas väärtuskasvatuse eesmärgil kasutada.
Kooliõpikutes püütakse sündmusi, tõsiasju ja arenguid kirjeldada võimalikult erapooletul ja objektiivsel viisil. Tegelik elu aga on täis vastuolusid ja valikuvõimalusi. Neid "pisiasju" proovitakse õpikutes vältida, aga:
Kas sõjal on võitjaid? Mida on vabadus väärt?
Kas Juhan Liiv oleks ka täis kõhuga ilusaid luuletusi kirjutanud?
Kas ausus võib ohustada sõprust?
Kelle seisukohast on ajaloolised sündmused kirjeldatud?
Milliseid riske toob kaasa teaduse ja tehnika areng?
Need üldised küsimused võivad mõnikord esineda väga isikliku valikuna või tegelaste vahelise vastuoluna. Just niisuguste olukordade kirjeldusi me oma näidendite võistlusele ootamegi. Näidend annab lastele ja noortele väga hea võimaluse erinevatesse olukordadesse ja tegelaskujudesse sisse elada. Sel viisil märkavad lapsed ja noored olukordade ja vastuolude juures erinevaid vaatenurki ning saavad võimaluse nende üle ka arutleda
Milliseid lugusid võistlusele saata?
1)lühinäidendeid, mis oleksid seotud ainekavadega ja mida saaks kasutada koolitunnis erinevatesse rollidesse sisse elamiseks ja/või
2)lühinäidendeid, mis lähtuvad etteantud väärtusi väljendavatest või väärtustega laetud mõistetest, näiteks: sõda, vägivald, vastutus, võim, andestus, karistus.
Kirjutada võivad kõik, kellel idee idanema hakkas, eriti on oodatud kaastööd õpilastelt, õpetajatelt, kirjanikelt, huvijuhtidelt ja näitetruppidelt. Meile võib saata ka juba valmis kirjutatud ja lavalaudadelt läbi käinud näidendeid või nende modifikatsioone. Oluline on, et tekst oleks otsekõnes ja et seda oleks võimalik ette kanda 10 minutiga (seega pikkus ei tohiks ületada 4 standardlehekülge).
Näidendeid hinnatakse kolmest kriteeriumist lähtudes:
1)idee inspireerivus;
2)eakohasus, et tekst oleks selgelt määratletud eagrupile suunatud (eagrupi, kellele kirjutatakse, määrab konkursitöö kirjutaja);
3)vormiline vastavus konkursi nõuetele.
Parimad tööd avaldatakse eetikaveebis ja autoritele makstakse honorari.
I koha honorar 320 EUR
II koha honorar 200 EUR
III koha honorar 130 EUR
Lühinäidendid palume saata 1. septembriks 2011.
Kui konkurss tundub Sulle huvitav, aga Sul pole mitte ainsatki ideed, kust alustada, siis vaata inspiratsiooniks siia.
Jüri Gümnaasiumi Vaba Valik ühistöö "Kõik on nali?!", filmitud Saaremaa Miniteatripäevadel
Rakvere Gümnaasiumi Teatriansambel: Jerome K. Jerome "Mina ja nemad", filmitud Saaremaa Miniteatripäevadel
***
Katkend Paide Ühisgümnaasiumi Maski Taga ühistööst "Tunneta lugu… Allkiri!":
Ema: Kes teie riideid peseb?
Tütar: (tõstab käe)
Ema: Ahju kütab? Et teil ikka hea soe olla oleks. Ja kui ma siis palun ühte väikest asja, on kohe kisa käes.
Tütar: Väikest? Väikest, jah? Kas sa üldse tead, et lasteaed asub teisel pool linna serva? Kuidas ma oleks sinna karkudega läinud? Ma jään niigi iga päev kooli hiljaks ja õpetajad on mulle sellepärast pahased.
Pärast kooli on mul vaja õppida, sest oi, kui mul mõni kolm peaks tulema, siis karjud mu peale nii, et kõik naabrid kakuulevad. Ma ei saa keskenduda, kui ma pean kogu aeg mingit ema mängima.
Kui Martin kodus on, käsid mul kogu aeg talle võileiba teha või ütled, et laseksin tal enda toas arvutis mängida, sest sinul on jälle peavalu või ma ei tea, mis. Ma ei saa keskenduda! Ma ei saa mitte kuskil olla rahus ja üksi, sest ma pean tegelema sinu kohustustega!
Ema: Tüdruk… Kas sul üldse häbi ei ole?
Tütar: On... aga ma ei tunne.