Õpetaja ja sotsiaalmeedia | Eetikaveeb
AAA

TÜ üksuste kontaktandmed

humanitaarteaduste ja kunstide valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5341
Faculty address: 
Jakobi 2 - 116-121, 51014, Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5341
    Faculty address: 
    Jakobi 2, ruumid 116 - 121, 51014, Tartu
  • ajaloo ja arheoloogia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5651
    Faculty address: 
    Jakobi 2, 51003, Tartu
  • eesti ja üldkeeleteaduse instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5221
    Faculty address: 
    Jakobi 2, IV korrus, 51014, Tartu
  • filosoofia ja semiootika instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5314
    Faculty address: 
    Jakobi 2, III korrus, ruumid 309-352, 51014, Tartu
  • kultuuriteaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5223
    Faculty address: 
    Ülikooli 16, 51003, Tartu
  • maailma keelte ja kultuuride kolledž
    Faculty address: 
    Lossi 3, 51003, Tartu
  • usuteaduskond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5300
    Faculty address: 
    Ülikooli 18-310, 50090, Tartu
  • Viljandi kultuuriakadeemia
    Faculty phone: 
    (+372) 435 5232
    Faculty address: 
    Posti 1, 71004, Viljandi
sotsiaalteaduste valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5957
Faculty address: 
Lossi 36, 51003, Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5900
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003, Tartu
  • haridusteaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6440
    Faculty address: 
    Salme 1a, ruum 29, 50103, Tartu
  • Johan Skytte poliitikauuringute instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5582
    Faculty address: 
    Lossi 36, ruum 301, 51003, Tartu
  • majandusteaduskond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6310
    Faculty address: 
    J. Liivi 4, 50409, Tartu
  • psühholoogia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5902
    Faculty address: 
    Näituse 2, 50409, Tartu
  • õigusteaduskond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5390
    Faculty address: 
    Näituse 20, 50409, Tartu
  • ühiskonnateaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5188
    Faculty address: 
    Lossi 36, 51003, Tartu
  • Narva kolledž
    Faculty phone: 
    (+372) 740 1900
    Faculty address: 
    Raekoja plats 2, 20307, Narva
  • Pärnu kolledž
    Faculty phone: 
    (+372) 445 0520
    Faculty address: 
    Ringi 35, 80012, Pärnu
meditsiiniteaduste valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5326
Faculty address: 
Ravila 19, 50411, Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5326
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411, Tartu
  • bio- ja siirdemeditsiini instituut
    Faculty phone: 
    +(372) 737 4210
    Faculty address: 
    Biomeedikum, Ravila 19, 50411, Tartu
  • farmaatsia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5286
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411, Tartu
  • hambaarstiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 731 9856
    Faculty address: 
    Raekoja plats 6, 51003, Tartu
  • kliinilise meditsiini instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5323
    Faculty address: 
    L. Puusepa 8, 51014, Tartu, Eesti
  • peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut
    Faculty phone: 
    +(372) 737 4190
    Faculty address: 
    Ravila 19, 50411 Tartu
  • sporditeaduste ja füsioteraapia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5360
    Faculty address: 
    Jakobi 5-205, 51014, Tartu
loodus- ja täppisteaduste valdkond
Faculty phone: 
(+372) 737 5820
Faculty address: 
Vanemuise 46-208, 51014, Tartu
  • valdkonna dekanaat
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5820
    Faculty address: 
    Vanemuise 46 - 208, 51014, Tartu
  • arvutiteaduse instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5445
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409, Tartu
  • Eesti mereinstituut
    Faculty phone: 
    (+372) 671 8902
    Faculty address: 
    Mäealuse 14, 12618, Tallinn
  • füüsika instituut
    Faculty address: 
    W. Ostwaldi tn 1, 50411, Tartu
  • keemia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5261
    Faculty address: 
    Ravila 14a, 50411, Tartu
  • matemaatika ja statistika instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5860
    Faculty address: 
    J. Liivi 2, 50409, Tartu
  • molekulaar- ja rakubioloogia instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5011
    Faculty address: 
    Riia 23, 23b-134, 51010, Tartu
  • tehnoloogiainstituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 4800
    Faculty address: 
    Nooruse 1, 50411, Tartu
  • ökoloogia ja maateaduste instituut
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5835
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51014, Tartu
Asutused
  • raamatukogu
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5702
    Faculty address: 
    W.Struve 1, 50091, Tartu
  • teaduskool
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5581
    Faculty address: 
    Lossi 38, 51003, Tartu
  • Eesti geenivaramu
    Faculty phone: 
    (+372) 737 4000
    Faculty address: 
    Riia 23b, 51010, Tartu
  • muuseum
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5674
    Faculty address: 
    Lossi 25, 51014, Tartu
  • loodusmuuseum ja botaanikaaed
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6076
    Faculty address: 
    Vanemuise 46, 51014, Tartu
Tugiüksused
  • infotehnoloogia osakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6000, arvutiabi: 737 5500
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51014, Tartu
  • kantselei
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5606
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51014, Tartu
  • kinnisvaraosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5137
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a, 51014, Tartu
  • personaliosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5145
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruumid 302 ja 304, 50090, Tartu
  • rahandusosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5125
    Faculty address: 
    Jakobi 4, 51014, Tartu
  • rektoraadi büroo
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5600
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 51014, Tartu
  • siseauditi büroo
    Faculty address: 
    Ülikooli 17-114, 51014, Tartu
  • Tallinna esindus
    Faculty phone: 
    737 6600
    Faculty address: 
    Teatri väljak 3, 10143 Tallinn
  • teadus- ja arendusosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6192
    Faculty address: 
    Lossi 3, III korrus, 51003, Tartu
  • turundus- ja kommunikatsiooniosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5687
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, ruum 210, 50090, Tartu
  • õppeosakond
    Faculty phone: 
    (+372) 737 6215
    Faculty address: 
    Ülikooli 18, 50090, Tartu
  • üliõpilasesindus
    Faculty phone: 
    (+372) 737 5400
    Faculty address: 
    Ülikooli 18b, 51014, Tartu
Muud üksused
  • MTÜ Tartu Ülikooli Akadeemiline Spordiklubi
    Faculty phone: 
    +372 737 5371
    Faculty address: 
    Ujula 4, 51008 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasküla
    Faculty phone: 
    +372 740 9959
    Faculty address: 
    Narva mnt 25, 51013 Tartu
  • MTÜ Tartu Üliõpilasmaja
    Faculty phone: 
    +372 730 2400
    Faculty address: 
    Kalevi 24, Tartu
  • OÜ Tartu Ülikooli Kirjastus
    Faculty phone: 
    +372 737 5945
    Faculty address: 
    W. Struve 1, 50091 Tartu
  • Sihtasutus Tartu Ülikooli Kliinikum
    Faculty phone: 
    +372 731 8111
    Faculty address: 
    L. Puusepa 1a, 50406 Tartu
  • Tartu Ülikooli Sihtasutus
    Faculty phone: 
    +372 737 5852
    Faculty address: 
    Ülikooli 18a-106, Tartu

Õpetaja ja sotsiaalmeedia

13. Detsember 2015 - 18:42 -- Anonüümne

Minu teema haakub mõneti ühe teise püstitatud teemaga, mida käsitles lasteaiaõpetaja, kelle probleemiks oli see, et ta oli otsustanud lapsevanemaid facebookis mitte sõbraks võtta. Minu situatsioon oli üpriski sarnane, kuid seisnes selles, et asusin õpetajaks 11.klassi õpilastele ning olles ise alles ülikooli lõpetamas, siis olin seega ka väga noor. Õpilased asusid mind kohe väga usinalt facebookis sõbraks lisama ning otsustamine, kas neid vastu võtta või ei, võttis mul ikka päris kaua aega. Iseenesest ma ei tahtnud, et nad oleksid kursis sellega, millega ma sotsiaalmeedias tegelen. Kuid teisalt kuna mina isiklikult olen üpriski passiivne sotsiaalmeedia kasutaja ning mulle tundus, et ma jätan endast kuidagi üleoleva mulje kui neid ignoreerin, siis otsustasin lõpuks, et võtan nad vastu. Teine dilemma saabus aga siis kui mõned õpilased hakkasid oma küsimuste ja probleemidega minu poole facebooki vahendusel pöörduma. Siis otsustasin üldiselt, et ma ei vasta, vaid mõne üksiku erandiga, mis tõesti tundusid olulised.
Minu küsimus seisneb selles, et kuidas oleks õpetajal eetiline antud situatsioonis käituda, kui ta on otsustanud õpilased facebookis sõbraks võtta ja nad talle kirjutama hakkavad?

Sisestas KadriH (verifitseerimata),

Ma arvan, et see vastus sõltub väga palju isiku enda väärtustest, arusaamadest ja harjumustest. Töötades koolis, ei võtnud ma paar esimest aastat õpilasi sõbralisti vastu, soovides säilitada oma privaatsust. Kuid paari aasta pärast mõistsin, et esiteks on minu isiksus tervikuna ju see, mis on lastele eeskujuks, mitte vaid minu teatud roll koolis, teiseks on suhtlusvõrgustikud väga kerge ja kiire viis hoida ühendust oma õpilastega ja vajadusel ka hoida nende tegevusel silma peal.
Käisin kogu oma profiili ja ajaloo üle, kustutasin selle, mida pidasin ebasobivaks ning varjasin paljud pildialbumid õpilaste eest. Nüüd võtan õpilasi sõbralisti vastu, kuid valin hoolikalt, mis on neile nähtav ja mis mitte, mida nt Facebook õnneks võimaldab. Usun, et olen sellest vaid kasu saanud, näiteks avastanud ühe õpilase küberkiusamise, ning ühtlasi saavutanud nii mõnegi probleemse õpilasega paremini ühtse keele. Mind isiklikult ei häiri ka kõnekeel ja õpilaste familiaarne suhtlemine, lihtsalt ise hoian oma joont ning vajadusel parandan ka õpilaste kirjavigu, mida nad üllatavalt positiivselt vastu võtavad.

Samas mõistan ka neid õpetajaid, kes seda teha ei soovi ning tahavadki oma suhtlusvõrgustiku profiili oma ametist täiesti eraldiseisvana hoida ja neil on õigus seda teha. See on ikkagi enda piirides ja suhtumises kinni.

Sisestas Julia S. (verifitseerimata),

Nõustun eelkõnelejaga, et väga palju tõesti sõltub sellest, millised väärtused on õpetajal endal.
Mina isiklikult ei ole õpetaja aga töötan samuti noortega. Alguses ei tahtnud ma samuti oma noori facebooki sõbralisti võtta. Hiljem aga tõdesin, et nendega kontakti saada kõige efektiivsemalt on vajalik, et nad mul facebookis olemas oleksid.
Nii olengi vastu võtnud kõik sõbrakutsed oma noortelt ja nendega vestlenud ainult siis kui selleks vajadus.

Lisaks on sotsiaalmeedias olemine ka kasulik. Näiteks oli mul olukord, kus sain teavet, mida pidin kiiresti noortele edastama. Teadsin, et kui saadan meili siis saavad selle mõned kätte alles paari päeva pärast. Nii kirjutasingi kõigile ühises vestluses facebookis ja teave jõudis õigeaegselt noorteni.

Olles õpetaja ja olles sotsiaalmeedias on omad plussid ja miinused. Õpetajana tuleb endale selgeks teha, mida panna sinna ja mis panemata jätta. Alati tuleb oma käigud läbi mõelda, sest õpetaja ei esinda ainult ennast vaid ka oma õpilasi ja kooli.

Sisestas MikkG (verifitseerimata),

Kui õpetaja on juba õpilse võtnud Facebookis sõbraks võtnud ja suhtled seal temaga, siis minu meelest tuleks käituda ainult ühte viisi, väga viisakalt ning arukalt, kui õpilane küsib midagi, mis on väljaspool õppetegevust, siis õpetaja võib jätta alati vastamata. Tuleb vestlemisel olla ettevaatlik, sest Facebooki vestlus jääb alati alles. Kui paljud õpilased üldse soovivad, et nende õpetaja oleks neile Facebooki sõbrade seas?

Sisestas Indrek l (verifitseerimata),

Ka mina mõtlesin kooli tööle asudes, et õpilased pigem hoiduvad sotsiaalmeedias oma õpetajate sõbraks lisamisest. Reaalsuses on näiteks Facebook saanud nii loomulikuks suhtluskanaliks, et õpilased ei püüa seal end õpetajate eest varjata.

Mul tekkis aga hulk teisi sotsiaalmeediaga seotud eetilisi küsimusi.

Kui palju on õpetajal õigust oma õpilaste kohta internetist informatsiooni otsida ja selle põhjal otsuseid teha? Ühelt poolt on uudishimu normaalne, teisalt on sotsiaalmeedia profiil alter ego ega peegelda tegelikkust. Näiteks nõustajatel on nõue enne kliendi kohta info otsimist selleks luba küsida. Samasugune nõue on töötajat otsivatel asutustel.

Kas ja kui palju võib õpetaja sotsiaalmeedias oma tööst rääkida? Muidugi võiks siin kehtida teiste privaatsust ja heaolu kaitsev reeglistik, aga lisaks võivad sellised tekstid kujundada kooli reaalsusest erineva kuvandi või mõjutada grupisuhteid. Tihti mõistetakse, et kellestki äratuntavalt negatiivselt kirjutamine on keelatud, kuid probleeme võib tekkida ka siis, kui vaid kirjeldatav ise tunneb end ära. Lisaks peaks minu arvates kõigisse asjasse puutuvatelt luba küsima ka positiivsete kirjelduste korral.

Sisestas IraS (verifitseerimata),

Õpilasi sõbralisti või mitte? Mina näen siin mitu erinevat külge.
1) Siin on oluline mõista et sellest ajast, kui õpetaja lisab õpilast sõbralisti näeb ta samuti noort teises rollis, ning siit edasi võivad tekkida juba teised väärtusdilemmad. Näiteks õpetaja näeb käitumist, mis ei ole tema meelest sobilik põhikooli õpilasele (foto, kus õpilane on õllepudeliga, või postitus, kus on palju roppu jne), siis ühest küljest peab ta sekkuma (kasvõi algatama arutelu tunnis, millised tagajärjed võivad olla sellest, kuidas sa ennast avalikult näitad). Teisest küljest, kui palju tohib õpetaja sekkuda?

2) Kui õpetaja otsustab õpilasi sõbralisti mitte lisada, või nende sõnumitele mitte vastata, siis kindlasti ei tohi ta lihtsalt ignoreerida sõnumit või kutset. Siin on minu meelest väga oluline tõstatada küsimuse klassis ning seletada õpilastele, miks ta ei võta neid nt facebook’is sõbraks vastu või ei vasta nende küsimustele. Selline juurdeminek ennetab arusaamatusi õpilaste poolt. Ka sotsiaalvõrgustikus suhtlemise kohta (õpilaste küsimused, kommentaarid jne) võib kohe kokkuleppeid teha (nt „Kui te kirjutate mulle nendel teemadel, ma hea meelega vastan, samas kui tuleb nt see teema, mina ei vasta, sest et…“ vms).

3) Mind pigem paneb mõtlema see olukord, kui õpetaja lisab õpilasi sõbralisti ja aktiivselt suhtleb nendega selles samas sotsiaalvõrgustikus: teeb postitusi, kus pöördub õpilaste poole ja märgib neid (nimesid) , kommenteerib nende fotosid ja laseb ka neil kommenteerida oma fotosid jne. Kus on see piir (kas ta üldse peab olema?), kui palju õpetaja „on sõber“ väljaspool kooli?

Minu sisemine tunne ütleb seda, et sõbralisti lisamine tähendab ka mingisuguste kokkulepete ja raamide paika panemine.

Sisestas FB suhtluse skeptik (verifitseerimata),

Ma nõustun eelkõnelejatega, et piiri peab paika seadma.
Vaatamata sellele, kas õpetaja-õpilaste vaheline suhe on familiaarne, peaks ikkagi õpetajale jääma õpetaja positsioon.

Lähtudes aga sellest konkreetsest situatsioonist, siis ma arvan, et osapooled peaks omavahel kokku leppima, kas Facebook on mõlema jaoks aktsepteeritav tööasjade-kooliasjade ajamise kanal. Selliseid kokkuleppeid tehakse minu kogemusel igal pool. Näiteks minu töö puhul arutasime me kolleegidega kohe alguses selgeks, kellele võib tööasju ka FBs kirjutada.
Paljudele, kaasa arvatud mulle endale, on Facebook vabam ja eraelulisem ruum, mida töö ajal üldjuhul ei kasuta. See kaotab ka nagu ära selle vaikimisi nõude, et sa PEAD siis kogu aeg seal kanalis kättesaadav olema.

Mina arvan, et õpetaja võib oma õpilaste sõbrakutsed vastu võtta, küll aga tuleks neile selgelt kommunikeerida, et FB pole kooliasjade ajamise koht. Ma tean, et suur osa elust juba on kolinud sellele meediumile üle, aga lastesse ei tohi sisse harjutada seda kommet, et ametlikke asju ajada familiaarseid teid mööda.

Lisa kommentaar

Plain text

  • HTML elemendid keelatud.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Veebiaadressid ja e-maili aadressid muutuvad automaatselt linkideks.
  • Automaatne rea- ja lõiguvahetus
Värskenda Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.